Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Foto op beeldscherm (gekalibreerd met Spider3) is mooi scherp, goede belichting kortom een fraaie foto. Foto verstuurd via het internet.....?

naar een fotolab. Foto komt binnen en wat blijkt? De foto is veel donkerder dan op mijn beeldscherm. Echt stukken donkerder. Minder contrast dus niet wat ik ervan had gehoopt. Wat gaat er mis? Is het versturen via het internet fataal? had ik 'm als TIFF aan moeten leveren? Van die vragen........

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Met Calibratie (zoals kleurbeheer en gammacorrectie) kan veel mis gaan. Bovendien ook nog eens verschillend voor beeldscherm en voor afdrukken.

En kan ook op verschillende plekken worden gedaan: centraal voor beeldscherminstelling, maar ook nog eens in de individuele software (bijv. Photoshop) . Weet je zeker dat er niet "dubbel" gecalibreerd is ?

En misschien heeft het fotolab de foto ook wel handmatig gekorrigeerd.

NB
Voor beste resutaat is TIFF een goede optie, dat heeft ingebouwde compressie zonder kwaliteitsverlies.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn twee mogelijke oorzaken:

1. Je e-mail programma maakt het bestand kleiner zodat hij makkelijk te versturen is. De kwaliteit word zo minder. (Je kunt dit voorkomen door hem eerst in te pakken als .rar of .zip.)

2. Je hebt een erg goed scherm die alles eigenlijk een beetje mooier maakt dan het eigenlijk is. Op een ander scherm zie je dat.

Als je iets ingepakt verstuurd kan het onmogelijk kwaliteit verliezen. En ook gewoon een foto is al heel onwaarschijnlijk dat het kwaliteit verliest, maar het kan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing