waar staat de v voor bij plakken (ctrl+v) bij control p lijkt het me logisch omdat het 'paste' betekend maar waar staat de v dan voor ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
36.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Validate misschien ?

Antwoorden (5)

Ze zijn gewoon het rijtje afgegaan.
Z to undo
X to cut
C to copy
V to paste

Het betekent dus niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Control P betekent geen paste. Dat is juist ctrl V. Je zou er Ctrl V (velpon) van kunnen maken ;-) (Velpon is lijm, plakken dus)

Er zijn wel commando's die met de beginletter overeen komen, maar niet allemaal.

Ctrl-A: Selecteer alles (Select All)
Ctrl-B: Vetgedrukt maken (Bold)
Ctrl-C: Kopiëren (Copy)
Ctrl-D: Lettertype (Font)
Ctrl-E: Centreren (Centre)
Ctrl-F: Zoeken (Find)
Ctrl-G: Ga naar pagina ... (Go to)
Ctrl-H: Vinden en Vervangen (Replace)
Ctrl-I: Cursief maken (Italic)
Ctrl-J: Uitlijnen (Justify)
Ctrl-K: Link invoegen (Insert hyperlink)
Ctrl-L: Links uitlijnen (Align Left)
Ctrl-M: Inspringen (First Indent)
Ctrl-N: Nieuw (bv. een nieuw bestand maken)
Ctrl-O: Openen (Open)
Ctrl-P: Afdrukken (Print)
Ctrl-Q: Snelle tabbladen (miniatuurafbeeldingen) openen (Internet Explorer)
Ctrl-R: Rechts uitlijnen (Align Right)
Ctrl-S: Opslaan (Save)
Ctrl-T: Hanging Indent (Hanging Indent)
Ctrl-U: Onderstrepen (Underline)
Ctrl-V: Plakken (Paste)
Ctrl-W: Document Afsluiten (Close)
Ctrl-X: Knippen (Cut)
Ctrl-Y: Ongedaan maken Ongedaan maken (Redo)
Ctrl-Z: Ongedaan maken (Undo)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet de V zien als een pijltje naar beneden.

Je slaat eerst tekst (of iets anders) op in een opslagplaats. Dat doe je door te kopiëren (Control-C) of te knippen (Control-X).

Daarna stuur je de opgeslagen tekst als het ware vanaf die opslagplek omlaag, naar de plek waar de cursor staat. Vandaar de V als pijltje omlaag.

Toegevoegd na 2 minuten:

Overigens hebben de X (van Control-X) en de C (van Control-C) ook hun logica.

De X geeft als het ware aan dat je het wegkruist, dat je het verwijdert. Het geselecteerde stuk is dan weg uit de tekst (en opgeslagen in de opslagplaats, het klembord).

De C komt "gewoon" van Copy.

Voor plakken is Control-V gebruikt in plaats van Control-P om twee redenen.

Ten eerste was Control-P al bezet voor afdrukken (de P van Print).
Ten tweede zit de V zo mooi naast de bijbehorende X en C.
Cryofiel
12 jaar geleden
De 'v' bij ctrl+v staat voor 'view' wist een Canadese kennis mij ooit te vertellen. In ieder geval vind ik het een prima ezelsbruggetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De V staat in dit geval niet voor een woord. Copy is mooi voor de C, maar de P was al lang vergeven aan Printen. Aan de andere kant is het wel makkelijk dat de V naast de C (en de X cut) zit. Je kan dan met een beweging en een hand heel makkelijk Ctrl-C Ctrl-V blijven doen.