Hoe wordt het dial up geluid gemaakt van vroege modems, is dit een code?

Je weet wel, dat raar geluid zo.
http://www.dumpert.nl/mediabase/1558541/f521daaf/oud_dial_up_geluid.html
daar lachen ze er mee, maar ik had echt graag geweten waarom juist dit geluid.. heeft elke toon een betekenis? Is dit een code?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

De link die jij geeft is een vertraagd geluid.
Dit is een normale:
http://www.tila.com.hk/sounds/tila_voice/modem_1909.wav

Eerst wordt het (telefoon)nummer van een ander modem gedraaid,
daarna een paar contact geluidjes ("hallo wie is daar")
en dan data overdracht (twee computers die met elkaar praten)

Een fax maakt dezelfde geluiden, dus als je die nog ergens hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het eerste stukje geluid dat een modem maakt zijn de DTMF-toontjes, deze dubbeltoontjes worden gebruikt om het inbelnummer te kiezen.
Het zijn dezelfde tonen die een telefoon produceert als hij niet van een ouderwetse kiesschijf is voorzien.
Nadat de cijferreeks verzonden is geeft het modem een hoge toon om aan de ontvanger aan te geven dat er een modem contact zoekt.
Als er een reactie van de andere kant komt die het modem herkent dan zullen beide modems proberen op verschillende manieren met diverse toonhoogtes om de meest optimale verbindingssnelheid te kiezen.
Is die eenmaal gevonden dan zal de eigenlijke communicatie plaatsvinden met een schijnbaar onafgebroken stroom van geluidjes.
DTMF (de eigenlijke dial-up code) bestaat uit een code die in 1963 ontwikkeld is om het gebruik van kiespulsen van een kiesschijf te vervangen.
Verdere uitleg op Wikipedia: