Hoe bepalen bedrijven versie nummers van apps, software of websites?

Ben met een project bezig wat versienummers nodig heeft. Maar wanneer kom je bij een echte v2.0 en waneer een bijv. V 1.45 ofzo???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Je bent hier eigenlijk vrij in, maar in veel gevallen kiezen ontwikkelaars voor het volgende:

1.2.3 (waarbij 1 een 'Major' wijziging is, 2 een 'Minor' en 3 een 'bugfix'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Versienummers worden door ontwikkelaars vrij gekozen,
het is een manier om tijdens de ontwikkeling bij te houden wat een nieuwere versie van een serie met verbeteringen en aanpassingen is.
Op het moment dat er zoveel aanpassingen geweest zijn dat de ontwikkelaar besluit om het ontwerp even helemaal opnieuw met alle patches en aanpassingen op te zetten zal hij een versienummer voor de komma ophogen, de kleine aanpassingen geven alleen een ophoging achter de komma.
Het staat de ontwerper geheel vrij om versienummers te kiezen, soms wordt ook het versienummer alleen maar gebruikt uit commerciële overweging.
Met een hoger versienummer wordt de suggestie gewekt dat er al veel extra ontwikkeling in een ontwerp besteed is en dat het dus een betrouwbaar ontwerp is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende gebruiken van nummering. Een veel gebruikt systeem is: major.minor.build
Major staat voor echt een grote nieuwe versie.
Minor staat voor een versie waar beperkte functionaliteit en bugfixes aan zijn toegevoegd.
Build staat voor een versie waar slechts een paar kleine bugfixes in zitten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Aan het versienumer kun je ook vaak zien of software nog in de bètafase zit. Het eerste getal is dan vaak een 0.
Ook zijn er systemen waarbij een oneven minor-getal een bèta-release aangeeft, en een even getal een stable versie.
bamibal