Er is een adsl modem aanwezig, kan iemand die op mijn huis past een lan-aansluiting gebruiken? Moet haar notebook geconfigureerd? Wat te doen?

Ik heb een adsl modem en gebruik dus enkel een lan-aansluiting. Er komt iemand op mijn huis passen als ik weg ben, maar die brengt haar notebook mee. Zij wil graag internetten en de email checken. Kan ik nu zomaar het kabeltje van het modem uit mijn computer halen en in haar notebook steken? Werkt het dan meteen of moet het notebook geconfigureerd worden? Als ik terugkom en mijn eigen computer weer gebruik, hoef ik dan enkel het kabeltje weer in mijn computer te steken?
Hartstikke bedankt aan een ieder die hier een antwoord op heeft.
Groetjes, Sanyu

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Meestal is je router/modem de DHCP server (degene die de ip-adressen e.d. uitdeelt) op je netwerk.

Waarschijnlijk kun je gewoon het stekkertje (de netwerkkabel) omsteken, haar netwerkkaart zal allerwaarschijnlijkst automatisch de juiste configuratie krijgen en ze zal gewoon gebruik kunnen maken van de internetverbinding.

En als jij weer thuiskomt kun je de kabel weer terugsteken in je PC en zal je gewoon weer verder kunnen gaan waar je gebleven was...
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo beste Rose, Hartstikke bedankt voor het snelle antwoord en ik denk ook dat dit dus nu zo kan. Ik ben blij met je reactie.
Groet, Sanyu
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukt hoor! Hartstikke bedankt allemaal. Rose het was een puik antwoord.
Groet

Andere antwoorden (2)

ja geen enkel probleem misschien even je pc weer herstarten mocht het niet meteen lukken maar volgens mij hoeft dat zelf niet eens
capthavoc
12 jaar geleden
Dit kan mits je router als DHCP server is ingesteld. Als dat niet het geval is zal je de laptop een vast ip adres moeten geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel hartellijk dank aan jullie voor het reageren. Ik hoop dat het goed gaat. Javaansezware ook dank, maar hoe moet ik dit doen,mocht het zo moeten?
Fijne dag.
Sanyu
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dat niet weet heb je het waarschijnlijk ook nooit ingesteld. In dat geval dient je router ook als DHCP server