Alle landen domein namen worden afgenomen van het land waarbij het domein hoort. De internationale namen (b.v. .com) zitten meestal bij internic in de USA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de organisatie die het betreffende TLD (Top Level Domain, bv. .com, .nl, .info etc.) beheerd. Bijv. voor .nl domeinen is dat de SIDN. (http://www.sidn.nl) .

Alleen bij dergelijke organisaties geregistreerde bedrijven (zgn registrars) kunnen domeinnamen aanvragen, dus hostnet fungeert voor jou als (verplicht) intermediair.

Wel kun je zelf gegevens opvragen, bijv. SIDN of de nl-domeinnaam nog vrij is, of wie de eigenaar is van een bestaand domein.
De kosten die je betaald voor een domeinnaam aan je registrar, bestaan voor grootste deel uit de vergoeding die zij op hun beurt weer aan de beheerder moeten afdragen (bijv. SIDN).