computer start op en vraagt om boot device erin te doen. Waarom?

gister niks aan de hand

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.6K
Kimath
12 jaar geleden
Heb je nog een cd of usb-stick er in laten zitten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ow das ook een goeie:) ff vergeten!
Kimath
12 jaar geleden
Ja, met de boot volgorde he :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uhu:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt inderdaad. hoe fix ik dit?
Kimath
12 jaar geleden
Voor nu is het simpel, usbstick of cd er uit halen en hij start weer op.
Kimath
12 jaar geleden
als dat het enige probleem is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hartstikke bedankt, tis gelukt! lag aan usb!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tijdens je opstart even op DEL of F10/11 drukken ofzo, dan kom je in je BIOS dan kan je daar je Boot device instellen. nu staat USB op 1, zorg dat je HD op plek 1 staat en je zal hier geen probleem meer mee hebben.

Antwoorden (3)

Dit komt inderdaad erg vreemd over,want dit gaat om de opstart volgorde van de PC .In het bios moet je eerst even instellen dat de pc eerst van cd-rom moet starten voor hij gaat zoeken op de harde schijf naar opstartbare bestanden.
Je komt in het bios door op de "DEL"-knop te drukken tijdens het opstarten van de pc. ( Of let even op tijdens het opstarten, vaak wordt er een melding gegeven zoals "Del to enter SETUP" of "F2 to enter SETUP".
Als je in het bios bent moet je zoeken naar een term als Boot, Bootorder, of Boot Sequence. Daar stel je in dat de cd-rom als eerste gebruikt moet worden. Niet vergeten om de instelling op te slaan en dan moet het wel lukken.

Groet:Zoekertje

Toegevoegd na 28 minuten:
Mocht U een kennis of familielid hebben met een pc,waarmee men op Internet kan komen,is het misschien handig,om te vragen de CD op de volgende website te downloaden op een (opstartbare ) CD te branden en daarmee diverse testen uit te voeren.

http://downloads.phpnuke.org/nl/download-item-view-x-g-z-n-z/ULTIMATE%2BBOOT%2BCD%2BFULL.htm

Er is dus wel degelijk iets mis met de "harde schijf" welke vaak standaard als 1e staat in de opstart volgorde. Meestal staat het cd-station als 2e ingesteld. Mogelijk lukt het om dat aan te passen. Als dit niet werkt,bestaat de kans,dat de harde schijf defect is. Spijtig genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is er dan een defect met je harddisk, want zodra hij niet kan opstarten van HD zal hij naar de CD vragen.

Het is ook mogelijk dat de verbinding naar je harddisk los zit, in dat geval moet je even je computer openmaken en de flatcable verbinding naar je harddisk aanduwen (of hetzelfde, maar dan op je moederbord).
12 jaar geleden
Dit bericht kan verschillende redenen als oorzaak hebben. De betekenis van dit bericht houd in dat uw computer geen apparaat kan vinden waar software op aanwezig is om zichzelf mee op te starten. Bijvoorbeeld Windows op uw Harde Schijf.

Dit wil echter niet zeggen dat deze software ook daadwerkelijk niet aanwezig is. Het kan zijn dat slechts 1 klein bestandje op uw harde schijf verwijdert is door bijvoorbeeld een virus. De beruchte "NTLDR ontbreekt" staat hier bekend om.

Het kan ook zijn dat een kabel niet goed aangesloten is. Hoewel de kans hierop erg klein is tenzij er iemand aan de kabels is gekomen.

Als u onlangs een nieuw apparaat heeft toegevoegd, bijvoorbeeld een extra harde schijf of dvd brander, kan het zijn dat de jumpers niet goed staan. Dit zijn zeer kleine onderdelen die op de achterkant van de harde schijf en/of het station zitten. Deze dienen altijd op Master en Slave te staan indien er meerdere apparaten op 1 data kabel zijn aangesloten. Bij twijfel kunt u ook alle apparaten op Cable Select zetten.

Dan is het ook nog mogelijk dat iemand (per ongeluk) in de Bios van uw computer heeft gezeten en daarbij uw Harde Schijf heeft uitgeschakeld. Logischerwijs kan uw computer deze dan niet langer vinden.

Uiteraard is er ook nog de mogelijkheid dat uw Harde Schijf het loodje heeft gelegd.

Kortom: Dit bericht kan vele oorzaken hebben en ik heb ze bij lange na niet allemaal benoemd. Ik raad u aan met de computer naar een erkend bedrijf te gaan en/of een kennis inschakelt die er verstand van heeft om de oorzaak uit te zoeken.