Als je blind kan typen op een QWERTY toetsenbord , waarom is het met een stylus per letter intypen op een PDA zo moeilijk ?

Ik kan blind typen op de computer en best wel snel en foutloos, maar als ik mijn PDA met een stylus moet intypen dan heb ik grote moeite de letters te vinden .
Daarom prefereer ik op mijn PDA een ABC toetsenbord ( en stel die daar ook in ) . Maar hoe is het mogelijk dat ik de letters zo slecht kan vinden op het PDA QWERTY toetsenbord ??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Omdat je blind kan typen kan je ook blindelings de toetsen op je toestenbord vinden. Je weet precies waar je je vingers moet houden om die ene letter in te typen. Op je PDA zit alles zo dicht bij elkaar dat je weer gewoon moet zoeken om je toetsen te vinden.

Daarbij is het intoetsen via je toetsenbord zo'n gewenning geworden dat je niet meer nadenkt bij het typen, maar gewoon typt en eventueel foutjes herstelt met de backspace-toets. Nu moet je weer nadenken waar alles precies zat en kost het je dus meer moeite die letters te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is vanwege de afstand tussen de letters. Je bent niet alleen gewend weke letters naast elkaar zitten. Maar je bent ook de afstand gewend die er tussen de toetsen in zit. Op een PDA zitten de letters wel op dezelfde voglorde maar een stuk dichter bij elkaar. Kortom het zit je niet in je moterieke geheugen. Je hebt hetzelfde probleem als je ineens op een ander toetsenbord dan je eigen typt. Ik heb bijvoorbeeld een laptop en als ik op een normaal toetsenbord van een PC typ weet ik ook niet waar de letters zitten. Dit is vrij simpel omdat ik niet weet hoe ver de toetsen uit elkaar zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De letters op het toetsenbord zitten in je zogenaamde spiergeheugen. De aansturing gebeurt niet meer bewust, maar vanuit basalere hersengebieden. In het begin, toen je nog oefende met blindtypen, moest je steeds hard nadenken op welke plek een letter zat, en welke vinger je naar die letter toe moest brengen. Nu gaat dat vanzelf.

Hetzelfde gebeurt bij het leren autorijden - je schakelt automatisch, je hoeft niet meer te denken aan de volgorde van gas loslaten, koppelingspedaal intrappen, de beweging die je moet maken om van 4 naar 5 te gaan, en dan de combinatie koppelingspedaal omhoog en gasgeven. Dat gaat nu vanzelf.

Met typen op het toetsenbord heb je dat stadium bereikt. Met "typen" via de stylus nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel simpel de toetsen wijn kleiner en daar ben je niet aan gewent en je toetst soms meerderen letters in zo werkt dat dus (ik zit trouwens op een frans toetsenbord).