Hoe zit dat precies met de ip-adressen van een router?

Je hebt eigenlijk 2 ip-adressen: één van de router en één van de woning (beetje moeilijk uitleggen, maar zoiets is het). Die van je router begint met 192.168...... En die van je woning kun je achterhalen door op google te zoeken naar 'wat is mijn ip.' Als ik ze in de adresbalk invoer kom ik bij allebei gewoon op de routerpagina uit. Precies hetzelfde. Nou heb ik twee vragen:
Ten eerste: Wat heeft het nou voor een nut dat je er in weze twee hebt?
Ten tweede: ik kan ze allebei bereiken zonder dat ik een gebruikersnaam en wachtwoord hoef in te vullen. Kan er niemand van buitenaf op dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

het ip adres 192.168.xxxx is idd het ip adres van je router, en het adres dat je door de dhcp client toegewezen krijgt. Je pc is bijvoorbeeld 192.168.0.101, en je 2e pc 192.168.0.102, enz. Je router is dan 192.168.0.1 of iets dergelijks, hier kan een buitenstaander niet op.

Het andere ip adres dat je ziet watismijnip.nl is het ip adres van je modem. Dit is voor al je computers in het huis hetzelfde, en kan door sitebeheerders gezien worden wie je site bezoekt, dit word beheert door je provider:(ziggo upc)

Dat je ook op de router pagina uitkomt via het ip adres,heeft alles te maken met dat je eigenlijk een lus maakt, (localhost) je maakt verbinding met je eigen pc, en die stuurt je door naar het modem.

iedere site heeft ook een ip-adres, zo is die van google.nl bijvoorbeeld 74.125.79.147
Als je google.nl intypt in je browser, komt deze aanvraag bij een DNS server, die je zal doorsturen naar google.nl

Dus: Je PC heeft het ip adres dat je van de dhcp client in de router krijgt (192.168.xxxx) . Je gebruikt 192.168.0.1 of iets degelijks, om toegang te krijgen tot je router

en je modem (homeserver) heeft een ipadres, (netwerkadres) dat je op sites achterlat die je bezocht hebt.

Hoop dat dit verduidelijking heeft gegeven, en voor meer informatie hierover zou ik eens op wikipedia of op howstuffworks.com kijken.

Tim Slangen ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
die gebruikersnaam en wachtwoord die je in moet vullen, zijn de login voor je router (heeft je provider of is ADMIN ADMIN, zoek eens op internet naar hoe dit bij jouw router standaard w8woord is.) Daar kan niemand van buitenaf in, omdat het in je huis (netwerk) is. intern
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow duidelijker kan niet! Maar die gebruikersnaam en wachtwoord heb ik juist NIET en hoef ik daarom ook niet in te vullen. Maar dat maakt dus niets uit, want er kan niemand via het ip van de modem en ook niet via het ip van de router mijn routerpagina op? (zolang die persoon geen verbinding heeft met mijn (beveiligde) netwerk natuurlijk) P.s: we hebben wel concurrerende profielafbeeldingen :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, alleen mensen die op jouw netwerk zitten (en dus verbinding met router hebben), kunnen op de routerpagina en in je netwerk. Ja haha, Apple vs Microsoft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Zoekertje: Dat zegt hij niet. Hij zegt alleen dat je niet op iemands routerpagina kan komen als je niet met zijn/haar netwerk verbonden bent. Natuurlijk hebben hackers manieren om op iemands computer te komen, maar daar gaat het hier niet over; het gaat over het binnenkomen in routers en niet over het inbreken op computers.