Moet de snoercentrale van de computer 's nachts aanblijven of mag hij uit?

Mijn computer zit met alle randapparatuur op een snoercentrale die dus verbonden is met een muurcotakt. De adepter van de muis zit ook op de centrale. Is het verstandig in verband met stroomgebruik de centrale 's nachts uit te schakelen met de grote rode knop die erop zit of is dat nadelig voor de apparaten?

14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Met "snoercentrale" bedoel je dat wat ik ken als "stekkerblok", neem ik aan.

Ik heb ook zo'n ding. Printer, luidsprekers, computer, beeldscherm, scanner - alles zit erin.

Ik zet hem altijd uit met de rode knop, ook overdag, als ik de computer niet gebruik. Reden is veiligheid - uit is uit, dan kan er niets gebeuren, ook niet als het apparaat kapot is of als er eens water ergens overheen gaat.

Verder heeft al die apparatuur wel degelijk een stroomverbruik als je de rode knop aan laat staan. Er zijn apparaatjes om dat te meten. Ook al gaat het niet om veel geld, ik vind het fundamenteel fout om nodeloos stroom te gebruiken (milieu; uitputting van energiebronnen).

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt makkelijk zien dat de apparaten nog steeds stroom gebruiken als de rode knop nog aan staat.

Zet alle apparaten uit, "zo uit als je maar kunt". Rode knop blijft aan.

Wacht tot het zo donker mogelijk is, en heel stil.

Neem de stekker van de snoercentrale uit de wandcontactdoos. Steek de stekker er nu langzaam terug in. Wiebel een beetje heen en weer met de metalen stekkerpennen, zo rond het moment waarop ze de metalen contacten in de wandcontactdoos raken.

In het donker zie je nu vonken overspringen (kan overigens geen kwaad). Je hoort ze ook overspringen, als je goed luistert.

Doe nu hetzelfde met de rode knop op de snoercentrale in de uit-stand. Nu zul je geen vonken zien of horen.

De vonken die je ziet/hoort wanneer de rode knop in de aan-stand staat, geven aan dat je apparaten dan stroom verbruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb het zelf ook op deze manier aangesloten. Zelf zet ik alles uit en ook de rode knop op de snoercentrale.

Qua stroomgebruik zal het weinig schelen, voor mijzelf vind ik het prettiger om alles compleet uit te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nouja, ik denk dat het stroomverbruik zo minimaal is, dat het een beetje onzin is om alles uit te zetten. Ik heb echt geen zin om elke keer onder mijn bureau te kruipen ofzo, als ik mijn computer uit/aan zet.
Ik heb mijn computer (+ randapparatuur) ook op zo'n stekkerdoos zitten, want er is wel 1 reden waarom ik wel alles uit zou willen schakelen, en dat is bij onweer. Als de bliksem inslaat in de buurt, kan dit tot een kleine spanningsfluctuatie op het energienet leiden. Sommige kaarten (netwerkkaarten, videokaarten) kunnen hierdoor doorbranden.
De kans is klein, maar waarom zou je het risico nemen, als je op dat moment de computer toch niet gebruikt (wordt overigens gewoon door de verzekering vergoed).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"In acht op de tien Nederlandse huishoudens staat minstens een computer. Ongemerkt slurpt die jaarlijks veel elektriciteit - zelfs als de computer uit staat. Als u na het afsluiten ook de stekker uit het stopcontact haalt, bespaart u tot vijftig euro elektriciteitskosten".

Deze informatie hebben we gevonden op de site van Milieucentraal. Hier kun je ook tips vinden voor energiebesparing en computergebruik.
(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet er dan wel rekening mee houden dat als je modem ook geen stroom krijgt en je hebt internet en bellen dat je ook niet gebeld kunt worden of zelf kunt bellen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Verhip, daar had ik helemaal niet aan gedacht. Maar mijn modem zit in de meterkast op een ander stopcontakt, dus neem ik aan dat m'n telefoon en tv zullen blijven werken als ik de rode knop van de snoercentrale ('t stekkerblok) straks uitzet. Ik heb zo'n 3 in 1 abonnement van Ziggo (balen dus). Zal testen als ik naar bed ga.