IR staat voor infrarood, zoals eerder aangeven. De voorganger van Bluetooth. Het is een manier om twee elektronische apparaten te verbinden (beide zijn vaak voorzien van een stroombron eigen stroombron: accu, batterijen of netstroom)

De verbinding werdgebruikt om iets te controleren (zoals afstandsbedieningen dat nogsteeds met TV doen) of om gegevens over te brengen. Bijvoorbeeld je mobiel met je Laptop verbinden om te internetten via je mobiele abonnement of bestanden over te zetten.

Bluetooth kan dit vele malen sneller zodat ook handfree setjes draadloos kunnen worden verbonden op de telefoon of laptop (voor skype bijv.)

Infarood, ondanks achterhaalt, wordt nog veel gebruikt omdat het een laag stroomverbruik heeft (handig voor mobiele apparaten) en relatief universeel is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voorganger bedoel ik niet letterlijk. Het lijkt op de manier waarop BueTooth wordt toegepast. De bedenkers van de twee technieken hadden sociaal/bedrijfstechnisch gezien niets met elkaar te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

IR staat voor infrarood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaliter voor infra-rood. Maar wat dat met een computer moet ? Draadloze muis en toetsenbord ofzo waarschijnlijk, of wie weet zelfs een afstandsbediening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He wat flauw, jongens ; infrarood KLOPT gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja minnetjes geven is flauw, doen naar mijn inziens ook alleen mensen die verder geen leven hebben. Of het antwoord moet echt van de zotte zijn;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien omdat je argumentatie iets te wensen overlaat? Desalniettemin is je antwoord correct genoeg om deminnetjes over te laten voor echt verkeerde antwoorden. Niet mijn inbreng dus.
Oudere laptops hadden vaak Infra Rood.
Met speciale software kon je een afstandsbediening gebruiken om bijv, de muziekspeler te besturen, of handig als mediacenter gerbruiken.

Als je twee laptops met windows tegenover elkaar zette, dan werden ze automatisch gevonden en kon je bestanden met elkaar uitwisselen, maar dat ging best wel langzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Infrarood, de computer kan zo met sommige telefoons informatie overzetten. Bij HTPC's (Home Theater PC's) zit deze verbinding ook vaak om zo een afstandsbediening er op te kunnen gebruiken