als je computer geschiedenis heb gewist maar ze moeten je computer onderzoeken, kunnen ze die dan nog wel vinden?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik bedoel daarmee je internet sites

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Als meteen na het wissen van je geschiedenis de computer onderzocht zou worden, dan kun je die inderdaad nog zichtbaar maken.
escape
13 jaar geleden
Ja. Als je iets verwijdert, blijft het altijd nog op de harde schijf staan totdat het overgeschreven wordt. En je verwijderde geschiedenis kan meteen al overschreven worden als je bijvoorbeeld een willekeurig document opent. Als je je computer intensief gebruikt is het denk ik na 1 week compleet verdwenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er door specialisten veel moeite wordt gedaan dan kunnen ze als jij je harde schijf hebt gewist, zelfs als je deze hebt overschreven, nog belangrijke delen van de gewiste informatie boven tafel halen.

Maar in de regel wordt er niet zoveel moeite gedaan. Alleen maar door justitie, journalisten of hackers.
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Nee, niet als je de betreffende data daadwerkelijk hebt overschreven. Dat was ooit zo met schijven uit een ver verleden...
ja met speciale software wel je heb wel bijvoorbeeld
CCcleaner met daar in de meerdere malen wissen optie
tot 35 keer wissen etc
en voor normaal gebruik zal dat wel voldoende zijn
maar recherche en andere overheden zullen er zelf dan nog wel wat uit kunnen halen
maar als je de zaak overschrijft met nullen en enen wordt het wel lastig denk ik.
capthavoc
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Nee, met de huidige schijven is 1X overschrijven voldoende. Vroeger was dat anders.
Wat betreft de vraag hoe vaak iets overschreven moet worden... Hier is wat interessant leesvoer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Data_erasure : kijk vooral helemaal onderaan bij "Number of overwrites needed":

Data on floppy disks can sometimes be recovered by forensic analysis even after the disks have been overwritten once with zeros (or random zeros and ones).[21] This is not the case with modern hard drives:
According to the 2006 NIST Special Publication 800-88 Section 2.3 (p. 6): "Basically the change in track density and the related changes in the storage medium have created a situation where the acts of clearing and purging the media have converged. That is, for ATA disk drives manufactured after 2001 (over 15GB) clearing by overwriting the media once is adequate to protect the media from both keyboard and laboratory attack."[11]
According to the 2006 CMRR Tutorial on Disk Drive Data Sanitization Document (p. 8): "Secure erase does a single on-track erasure of the data on the disk drive. The U.S. National Security Agency published an Information Assurance Approval of single pass overwrite, after technical testing at CMRR showed that multiple on-track overwrite passes gave no additional erasure."[22] "Secure erase" is a utility built into modern ATA hard drives that overwrites all data on a disk, including remapped (error) sectors.
Further analysis by Wright et al. seems to also indicate that one overwrite is all that is generally required.[23]

Een hoop bronnen, interessant allemaal.

Het proces van terughalen van data nadat het overschreven is waar men het hier over heeft heet overigens "Scanning transmission electron microscopy", ook daarover zeer interessant leesvoer: http://en.wikipedia.org/wiki/Scanning_transmission_electron_microscopy