Wat is het verschil tussen een handleiding en een procedure?

Ik moet een procedure voor school schrijven, een beheerprocedure.
Is dit hetzelfde als een handleiding of hoe moet ik dit zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

een handleiding hoef je niet te volgen, het is meer een uitleg van wat je kan doen.

een procedure beschrijft een volgorde van handelingen.

voorbeelden:
handleiding: wat elke knop in office word doet.
procedure: welke stappen je moet nemen om een bestand vanuit office word op te slaan in de documenten map.

handleiding: beschrijving van wat je allemaal met je mobiel kan doen.
procedure: beschrijving van de volgorde van handelingen om iemand toe te voegen in de contacten lijst.

ik hoop dat zo goed is beschreven van het verschil is tussen een handleiding en een procedure
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk, dankjewel

Andere antwoorden (1)

Een handleiding beschrijft HOE je iets moet doen, een procedure beschrijft WAT er gedaan moet worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een beheerprocedure kan er bijvoorbeeld als volgt uit zien:

-melding komt binnen
- registreer melding in systeem
- meld het registratienummer van de melding terug aan de melder
- stuur melding door aan de juiste afdeling
- beoordeel of er tijdig een reactie komt van de afdeling
zo niet>herinneringsmail
- geef reactie door aan de melder
- vraag of probleem is opgelost
- pas de status van de melding aan

Per stap kun je natuurlijk tot in detail uitwerken wat er moet gebeuren. Maar het is dus geen handleiding van bijvoorbeeld het meldingenregistratiesysteem. Daar kun je in je procedure uiteraard wel naar verwijzen.
paulus811