Eigenlijk is de computer al in de 19e eeuw uitgevonden door de Engelse wiskundeprofessor Charles Babbage (1792-1871). Hij ontwierp een reuzegrote, programmeerbare rekenmachine die met tandraderen werkte. Hij heeft zijn uitvinding echter nooit aan het werk gezien en in zijn tijd is het niemand gelukt het apparaat te bouwen.

De eerste elektronische computer was de ENIAC, die in 1946 door het Amerikaanse leger werd gebouwd. De ENIAC was 30 meter lang, 3 meter hoog en 1 meter diep. Hij woog 30.000 kilo en was uitgerust met 18.000 radiobuizen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet echt een laptop modelletje :) +1

Andere antwoorden (3)

Het was niet de Eniac, dat was nl. de 2e programmeerbare computer die is uitgevonden. De Colossus was de eerste:

...Vele jaren werd de ENIAC onterecht aangezien als de eerste programmeerbare elektronische computer. Twee jaar vóór ENIAC was in Bletchley Park (Engeland) de Colossus reeds operationeel. Deze computer werd tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt om de Duitse geheime telexberichten, gecodeerd met de Lorenz-machine, te kraken. Colossus begon zijn werk vanaf december 1943. De bouw hiervan werd echter topgeheimgehouden door de Britse inlichtingendienst waardoor alle eer naar de ENIAC ging. Verrassend genoeg was het het Amerikaanse National Security Agency dat bij het vrijgeven van 50 jaar oude archieven zelf het bewijs leverde dat de Britten hen voor waren geweest....
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/ENIAC

De Colossus werd eind 1943 in productie genomen.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Colossus_(computer)

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja, je vraagt WANNEER. De Colossus heb ik al gezegd, eind 1943. De Eniac is van net na de 2e WO, eind 1945.

Toegevoegd na 4 minuten:
Slip of the pen, ik bedoelde 1946 maar die toetsen zitten hier zo dicht bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt ervan af wat je onder computer verstaat.
De eerste computers waren gewoon mensen, en later werd dat geautomatiseerd en werd het apparaat computer genoemd. Begon zo beetje met het apparaat van Suze. in 1938.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_computer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Coolcat291200;

Zoals uit de andere antwoorden al blijkt is het een kwestie van definitie. Ik heb tijdens mijn informaticaopleidingen geleerd dat het gangbaar is om een programmeerbaar electr(on)isch rekenapparaat een computer te noemen en in dat geval is de Z1 van Konrad Zuse uit 1938 de eerste. Als je het wat ruimer ziet kun je ook denken aan de abacus (soort telraam) uit de oudheid of de kerfstok die kooplieden en handelaars vroeger gebruikten.