Hoe moet je WakeOnLan installeren op een Ubuntu server?

Hallo iedereen

Ik heb al heel Google afgezocht maar ik vond geen een duidelijk resultaat. Zoals de vraag al luidt: Ik wil WOL op mijn server hebben. Ik weet het IP en MAC adres van mijn pc dus dat is in orde. Ik weet dus niet wat ik nog aan de serverkant moet doen. In tutorials leggen ze dat met verschillende bestanden en scripts uit maar daar begrijp ik niet veel van. Heeft iemand hier ervaring mee en wil deze even een link en/of stappenplan doorsturen?

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Bronnen:

https://help.ubuntu.com/community/WakeOnLan
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=234588
http://askubuntu.com/questions/47918/how-can-i-enable-wake-on-lan-permanently

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
capthavoc
8 jaar geleden
Heb je WakeOn Lan in je BIOS op enabled staan
misschien is alles al in orde ?

Antwoorden (1)

WOL is een feature die vanuit het bios geregeld wordt. Het is als het ware of je op afstand op de 'aan'-knop drukt.

Net zoals je in Ubuntu ook niets hoeft te installeren voor je 'aan'-knop hoeft dat voor JE SERVER ook niet. Tenmeniste... wanneer je je WOL in je bios ge-enabled hebt.
Het BIOS zet dan de PC aan en die start normaal op, met als gevolg dat ook het OS (in jouw geval: Ubuntu) geladen wordt.

Aan de client-side moet je natuurlijk wel een tooltje installeren om het WOL-pakketje naar je server te versturen. Maar daar zijn 'tig tooltjes voor in alle OS'sen.

Let op dat WOL pakketjes speciale pakketjes zijn.

Mocht je achter een router zitten, dan kan het zijn dat je router de communicatie verstoort. Soms moet je speciale forewarding aan zetten, en soms moet je zelfs op zoek naar een andere router.

Check dus ook even je router.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat heb ik al allemaal in orde gemaakt maar het probleem is dat ik de WOL serice telkens opnieuw moet opstarten. Ik heb gelezen over een of ander script maar ik weet niet welke code en waar ik dit script moet zetten.