Dat verschilt heel erg. Als je bijvoorbeeld een kleine game wil maken voor spele.nl, dan heb je er ongeveer 1/2 maanden nodig, in je eentje. Maar als je nou een game als Killzone 3 wil maken, dan heb je wel wat langer nodig.

Bij Killzone 3 hebben 140 man, er 2 jaar aan gewerkt voor dat hij klaar was.

In bijde gevallen zul je sowieso programmeer kennis op moeten doen, wat vaak wel een paar jaartjes leren is, om het goed onder de knie te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er wel een beetje aan wat voor spel. Het zoveelste flash-spelletje op het zoveelste bekende thema kan een beetje handige jongen in een dag of wat in elkaar drukken. Maar een echt nieuw, grafisch mooi spel, dat lang duurt, met een verhaal enzo, dat duurt niet een jaar, dat duurt jarén, en met een heel team van mensen ook nog eens. Op een bestaande engine kun je dan eventueel nog meer spellen bedenken die grofweg dezelfde gameplay hebben, zodat je alleen het verhaal en graphics hoeft te veranderen, maar ook dat is weer een heleboel werk.

Of het makkelijk is, hangt van je kennis en vaardigheden en inzicht af. Maar in de regel is het geen kleuterschoolwerkje en heb je er een gedegen opleiding voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote spellen (zoals '3D' spellen en spellen als Fifa) worden niet 1-2-3 gemaakt; daar gaat veel tijd overheen en er zijn veel programmeurs en designers nodig.

Met GameMaker kan je eenvoudigere spellen maken zoals bouncebal (stuiterende bal die blokjes wegtikt). Zie de handleiding voor dat (gratis!) programma in de bron. Ik heb voor een schoolopdracht er ooit een eenvoudig racespel mee gemaakt, dat deden we in een groepje van 5 en we hebben er in totaal heel wat uur aan besteed (ik schat zeker 60 uur). Het is wel ontzettend leuk om te doen dus ik raad je aan om de bron eens te bekijken...