ik hoor vaak dat wanneer je pc uitvalt dat je hem dan moet openmaken en het stof eruit moet halen. is dat niet gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

nee, stekker er uit halen en openmaken. gewoon met de stofzuiger wat stof uit je fan/heatsink van je CPU en GPU zuigen. en klaar. ( wat intensiever schoonmaken met een kastje kan ook geen kwaad )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel even de ventilatoren vast zetten dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom zou je dat willen doen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed idee dus als je jezelf aard of zorgt dat je de kast vasthoudt tijdens het openmaken. @ik127: fans niet passief laten draaien want anders kunnen ze een stroompje opwekken die gevoelige onderdelen kunnen beschadigen.
als de stekker er al een tijdje uit is kan het geen kwaad.
Uitvallen kan inderdaad door te hoge temperatuur van de IC's komen, en dan werkt goed schoonmaken inderdaad en zorgen dat alle fans goed werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke computer moet worden gekoeld. Veel mensen denke er niet aan dat daar een circulatie van lucht aan te pas komt. Deze lucht neemt veel stof mee. Het is verstandig om één keer per jaar de binnenkant van de pc stofvrij te maken. Bij een desktop is dat gemakkelijk stroom eraf, jezelf van statische lading ontdoen door bijvoorbeeld een waterleidingbuis vast te pakken. Daarna voor zichtig met een zachte kwast en een dun zuigmondje vooral het koelblok van je processor stofvrij maken. Vergeet niet het koelblokje van je videokaart en de inhoud van de voeding, ventilatie vinnetjes enz. Als je klaar bent probeer dan eens met een blaas apparaat in alle doorgangen te blazen. Door warmte ontstaan heel veel problemen.
Bij een laptop is dat wat alstiger. Toch maar proberen alle klepjes die los kunnen losmaken en stof wegzuigen of hard blazen.
Frank