Wat doe ik verkeerd?

De laatste tijd lijkt het alsof ik een soort virus aanval heb op mijn computer. Dit is sinds kort zo, daarvoor had ik nooit last van virussen. Ik klik dan altijd wel netjes op 'verwijderen' en ik scan meestal elke avond/ochtend mijn computer door. Maar steeds krijg ik weer van die virus meldingen.
Ik gebruik de twee virusscanners, 'comodo' ( die heb ik al een hele poos) en sinds kort ook 'avast!' Ik krijg echter alleen de virus meldingen van comodo.

Doe ik misschien iets verkeerd? Hoe kom ik plots aan al die virussen? En hoe kan ik al die 'virussen' voorkomen? Zijn ze eigenlijk wel verwijderd?
En hoe weet ik zeker dat mijn computer schoon en virus vrij is want ik snap er helemaal niets meer van. (ik ben wel echt een kluns als het gaat om computers en al helemaal virussen...)

Alvast heel erg bedankt. :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
2 virusscanners samen moet je nooit doen, die werken elkaar tegen

Het beste antwoord

Je moet altijd maar één virusscanner tegelijk actief hebben. Als je er meerdere tegelijk gebruikt, gaan ze elkaar in de weg zitten.

Best kans dat het daar aan ligt.

Heb je toevallig pas last sinds je Avast gebruikt? Dan is dat het probleem.

Niet dat er iets mis is met Avast - da's een goeie scanner. Maar Comodo (ook een goeie en bekende scanner) zou de virusherkenningsbestanden van Avast wel eens voor virussen aan kunnen zien. Dan krijg jij dus onterechte meldingen.

Comodo verwijdert dan de virusherkenningsbestanden van Avast - waarna Avast zichzelf automatisch repareert, zodat je de volgende keer tegen hetzelfde probleem aanloopt.

Conclusie: kies voor één van beide scanners. Dus OF Comodo, OF Avast - maar niet allebei.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Inderdaad
Het leek bij mij pas ook alsof ik een virus had , zelfde probleem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt volgens mij inderdaad wat je zegt, de namen van de virussen zijn meestal allemaal steeds hetzelfde als het goed is... Dus als ik Avast bijvoorbeeld verwijder, krijg ik hoogstwaarschijnlijk geen virus meldingen meer? Maar, daarvoor kreeg ik ook meldingen, daarom had ik Avast erbij gedownload omdat ik van iemand hoorde dat het handig is als je meerdere virusscanners op je pc hebt, zodat je een dubbele check kan doen...
Fft, ik weet het nu niet meer. XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dubbele check werkt niet zoals je heb gemerkt. :)
het gaat elkaar alleen maar in de weg zitten. maar als je die meldingen had met comodo en je kreeg het niet weg, de-instaleer dat dan en probeer het met avast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed, ik denk dat ik dat dan ga doen. Avast is wel een goede scanner he? Sorry voor al die vragen, maar ik wil alles even zeker weten. :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Avast is ook een prima scanner. Maar ja, *elke* scanner geeft wel eens een onterechte melding. Ook Comodo, en ook Avast. Twee virusscanners *actief* hebben is het probleem. Met *actief* bedoel ik, dat ze continu bezig zijn jouw computer in de gaten te houden, en dat ze al jouw binnenkomende emails en websites controleren zodat ze virussen kunnen herkennen voordat die het systeem kunnen infecteren. Wat wel kan, is één virusscanner actief hebben. Die ene scanner is dus continu bezig jouw hele systeem, en alles wat erin komt en eruit gaat, te monitoren. Je kunt dan best een andere virusscanner *aanwezig* hebben, mits die niet *actief* is. Die tweede virusscanner is dan net een programma dat je op dat moment niet gebruikt. Je kunt zo'n tweede scanner dan gebruiken om af en toe eens een extra scan uit te voeren. Als je dat doet, gebruik je die tweede scanner net als bijvoorbeeld Word of Notepad: als je het nodig hebt, start je het, en anders is het totaal niet actief. Als je het op die manier doet, zullen beide virusscanners elkaar niet in de weg zitten, omdat er maar eentje continu actief is.

Andere antwoorden (6)

Ik heb nog nooit van comodo gehoort, ik zou een andere virusscanner downloaden en kijken of die aangeeft dat er virussen zijn, zo niet ligt het aan comodo, zo ja virussen verwijderen en klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verwijder Comodo. 2 virus scanners gaan nooit samen, dit levert allen maar conflicten op. als je Avast gewoon gebruikt met die gratis jaar licentie is er niks aan de hand.

doe eens een volledige scan als het goed is moet alles er dan wel uit zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Avg (Fred edition) is best goed... En de echte oplossing is wat minder porno sites bezoeken ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou kunnen liggen aan dat je mischien tog iets verkeerds heb gedownload ik zou een nieuwe scanner kopen die zijn niet zo duur bij de media markt of zo....:) veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste nooit 2 scanners op 1 pc je pc wordt er slomer van en ze kunnen niet goed samenwerken. Wat een van de beste virus scanners is in mijn ogen is malware bytes. Deze pakt echt alles eruit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
comodo via start=configuratiescherm=programma's/software
deinstalleren Comodo, dus aanklikken comodo en kiezxen voor deinstalleren.

Computer rebooten, en daarna met avast scannen....KLAAR !