Kan een laptop tegen een hele kleine hoeveelheid vocht/nattigheid?

ik zat net aan mijn laptop en 10 minuten later kwam ik erachter dat mijn mauw van het wassen nog een beetje nat was, dit heeft heel de tijd op het laptop gerust, ik heb er een handdoekje overheen gehaald maar het zag er ook niet echt nat uit, een heel klein beetje vochtig. Dit kan waarschijnlijk niet echt kwaad wel? Toen dacht ik ik maak het helemaal eventjes droog en doe hem met die handdoek meteen evengoed de stof er af enz, toen blaasde ik in een rooster en heel stom kwam er wat spuug mee paar druppels maar wel IN dat rooster op de onderkant...de computer dus..haha ik heb dat ding net een week dus ik ben als de dood dat er iets mee kan gebeuren, maar dit zal allemaal wel mee vallen niet? Ik zie namelijk geen nattigheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik bedoel maatregelen treffen als accu eruit is wel erg overdreven niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10K

Het beste antwoord

Een laptop is een elektrisch apparaat. Dat houd in dat water funest kan zijn . De laptop is slechts spatwaterdicht zegt men dan.
Algemeen is het verstandig om als er vocht in een elektrisch apparaat komt het volgende te doen.: Haal deze van de stroom en haal de accu eruit.
Probeer enige klepjes los te schroeven.
Leg het apparaat op een warmtebron cq pak een fohn door warmte en luchtverplaatsing zal de vocht verdampen.
Daarna kun je de accu er weer in doen en de stroom aansluiten.
Probeer er zeker van te zijn dat het apparaat echt droog is. Bij limo af andere plakkerige toestanden moet je hopen dat dit niet de contactpuntjes in de machine met een laagje isolerend werkt.
Het is bekend dat bijvoorbeeld een toetsenbord in de afwas gedaan is en na goed drogen geweldig werkt en schoon is.
Frank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee joh nix aan de hand alleen bij een grote hoeveelheid zou hij kunnen crashen denk aan 0.5 1.0 liter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals jij het beschrijft, lijkt het me geen kwaad kunnen, het gaat maar om een kleine hoeveelheid.
Als hij veel natter is geworden, dan zou je uit voorzorg een aantal onderdelen los kunnen halen. Bijvoorbeeld accu en harde schijf. Maar het onderdeel dat het meest te leiden heeft van vocht zou het moederbord zijn en die haal je niet zomaar even los.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een laptop kan zelfs tegen een heleboel nattigheid mits de batterij niet is aangesloten (dit maakt kortsluiting) en voor je de laptop aan zet alles weer helemaal droog maakt.

Als je laptop aan staat en er gaat water over heen, stekker eruit en batterij eruit. Liefst open maken, droog föhnen e.d. Als de laptop aan staat en er ontstaat ergens kortsluiting kan dit wel beschadigen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie bijgaande instructies. Staat in het Engels, eventueel kan je dit vertalen met Google.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar haal de adapter eruit en verwijder de batterij. Laat alles gewoon goed drogen. Als het om een beetje spuug gaat zal het wel meevallen. Tips in de link gaan over een glas water e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan zelf mijn toetsenbord heel makkelijk los maken om te controleren of er water in is gelopen. Ik weet niet of jij dat ook kan. Ik geef alleen aan dat de componenten van een laptop wel tegen water kunnen als er helemaal geen spanning op staat. Als de batterij erin zit, zit er nog steeds spanning op. geldt hetzelfde voor een telefoon. Die zou je in theorie ook mee kunnen wassen en daarna drogen. Maar dan mag die ook alleen aan als al het water weg is. In jouw geval kan je het spuug helemaal verwaarlozen. Als het keyboard vochtig is, misschien toch even een laten drogen. Zonder batterij loop je geen risico.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nb. Dat van dat toetsenbord bedoelde ik niet lelijk natuurlijk. Als je het nog nooit hebt gedaan, lekker laten zitten en even een nachtje drogen voor de zekerheid.
Op mijn laptop is ook wat water gevallen.
Ik heb niks aan de hand.
Alleen ik heb een klein probleempje met het geluid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een laptop kan gelukkig wel tegen een beetje water. zelf heb ik laatst mijn beker thee op mn laptop laten omvallen. na het afdrogen en groog fohnen deed deze het gewoon weer. dus met een klein beetje vochtigheid of een druppeltje water, geen probleem!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje vocht kan niet zoveel kwaad. Contactpunten in de laptop zijn meestal goudcontacten die niet corroderen. Laat hem wel, met de batterij eruit, goed drogen voor je hem weer in gebruik neemt.