apple zouden erg goed zijn, prettiger om mee te werken blijven langer snel werken etc.
maar grotendeel van nederland werkt met microsoft software en daardoor een apple computer niet compatible met andere.
als gevolg daarvan kan je bestanden die je op je apple gemaakt hebt niet op die andere (niet apple) computers gebruiken.
dus het ligt eraan wat je met je laptop wilt doen. als je alleen maar een beetje wilt internetten en gamen is een apple prettiger.
wil je er documenten mee maken, die verzenden of je computer aan een beamer koppelen ofzo. dan is het aan te raden een computer te nemen met microsoft software (zoals HP)
ten zij je in een wereldje (je school of werk) zit waar iedereen met apple werkt waardoor je computer wel altijd compatible is.

succes!

Toegevoegd na 34 minuten:
mijn vader werkt in een bioscoop waar ook wel eens presentaties worden gehouden.

regelmatig heeft hij mensen in stress gezien omdat zij een presentatie hadden voorbereid op hun apple en die vervolgens niet konden gebruiken omdat de beamer het niet deed (bedrijf is ondertussen drie beamers verder, zelfde probleem)

Toegevoegd na 1 uur:
NEGEER ASJEBLIEFT ALLES WAT IK TOT NU TOE HEB GEZEGD, BLIJKBAAR BEN IK DE ENIGE DIE DIT SOORT DINGEN HOORT
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf al jaren een trouwe Mac gebruiker. Het is de grootste onzin dat een Mac niet compatibel is. Met de tekstbewerkers van Macintosh kan je gewoon als .doc opslaan. Je kan pdf'jes openen en je kan hem zo aan elke beamer koppelen. Ook hoef je geen drivers te installeren als je bijvoorbeeld je Apple computer aansluit op een printer, de Mac herkent bijna elke printer en download automatisch de drivers.

Als je van gamen houd is een Mac juist geen optie, de meeste spellen zijn voor Windows gemaakt. Voor de rest zou ik echt gaan voor een Mac. Ik ben 5 jaar geleden overgestapt naar Apple en heb er nooit spijt van gehad, de eerste week is echt wennen, maar als je er eenmaal achter bent is het super.

Laat je niet gek maken dat je met een Macintosh niets kan, ik kan alles wat jij met je Windows ook kan, en meestal zelfs sneller en beter. Je hebt msn, er is ook Office Word beschikbaar en je kunt gewoon windows media player filmpjes afspelen.

Een Mac is ook sneller, stabieler en er zijn nauwelijks virussen gemaakt voor de Mac. Ik gebruik mijn iMac nu al 5 jaar, zonder problemen! Hij is nog even snel!

Natuurlijk kan een Mac ook compleet vastlopen, dit is mij iets van 3 keer overkomen.

En een Macintosh IS WEL COMPATIBEL.

Als je veel nieuwe spellen speelt zou ik wel voor Windows gaan, je krijgt namelijk betere specificaties voor minder geld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je nog vragen hebt, reageer op mijn antwoord en ik zal zsm antwoorden.

Toegevoegd na 6 minuten:
En zoals je ziet op het plaatje, kan je ook geweldige PowerPoints maken en gewoon openen op Windows computers. Ook heb je een soortgelijk programma als Excel, en een heel handig mailsysteem.

Toegevoegd na 32 minuten:
Onthoud wel, voor 600 euro heb je een redelijke Windows laptop, voor 1000 euro een mooie MacBook. Dat is 400 euro verschil, en van 400 euro kan je best veel kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb jaren windows laptops gehad, maar nu al 2 jaar een Mac. Kan het erg aanraden, superlaptop met super besturingssysteem. Gewoon doen dus, compatibiliteit is geen probleem.

Window 7 is trouwens ook een goed besturingssysteem tegenwoordig. Maar mac zie ik toch als de absolute top. Je moet jezelf wel een dag of 4 geven om te wennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan niet ontkennen dat je qua hardware specificaties een stuk duurder uit bent dan bij PC's, voor een Mac Pro tel ik ongeveer 2,300 euro neer, dan heb ik 3GB RAM en een Quad-core processor, 1GB videokaart..

Als ik voor 2,300 mijn eigen pc ga bouwen heb ik MINSTENS een i7 processor met 8GB RAM geheugen en 2 x 1GB videokaart.

Ik zie het nut van een Mac niet in, en als je MAC OS X mooier vind dan windows, koop dan gewoon een PC en installeer MAC OS X daarop..

Heb je geld als drek, koop lekker een Mac.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, dat heb je niet nodig en het heeft dezelfde prijs, als je een PC koopt met de specificaties van om en nabij de Mac Pro ben je voor 500 euro klaar. Hoeveel scheelt dat? 400% ofzo?
Kijk, je bent een meisje. Verreweg de meeste meisjes hechten zeer weinig waarde aan computergames. (Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik heb 't over gemiddelden.) Natuurlijk zijn er wel veel games te vinden voor de Apple (zeker online), maar toch: voor Windows zijn er (veel) meer games te vinden.
En daarmee zijn, afgezien van de financiële middelen (een MacBook is beduidend duurder), geen voordelen meer van een Windows-laptop boven die van een Apple-laptop (MacBook). Als je 't kan betalen, neem dan dus de MacBook!

En als je voor goedkoop gaat: neem een 2e handsje, en zet er Xubuntu op: geheel gratis besturingssysteem, kan je zo downloaden (http://xubuntu.org/getubuntu) en op CD branden. Moet je misschien wel even mee leren werken, al kan dat best meevallen (als je toch een computerleek bent, maakt 't misschien niet eens veel uit). Xubuntu is gebouwd om snel te zijn, en een virusscanner is er niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan gewoon bijv. LibreOffice installeren op een Linux machine. Elk modern office-programma kan die bestanden lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En LibreOffice is dus gratis... Zet dat eens neer tegen:
"Microsoft Office 2010 Professional EN (DVD) €638,95." (Norrod).
Daar kan je een Linux-laptop voor versieren mét LibreOffice!
Dat een Mac niet compatible is klopt (zoals velen reeds gezegd hebben) niet. Voor zowat alle Windows programma's bestaat er een equivalent dat minstens even goed, zo niet beter is: Office, Mail,...

Als het echt nodig is kan je op een Mac ook nog Windows installeren en dit op 2 manieren: met een stukje software zoals Parallels of VMWare draai je windows gewoon in een venster. Dit is voor zowat 90% van de toepassingen de perfecte oplossing. Alleen als je software tot op het metaal gaat (games bv) gaat het niet op die manier. Maar je kan dan nog altijd Windows installeren via Bootcamp (gratis meegeleverd door Apple). Dan kan je perfect je games gebruiken ook, wel moet je herstarten in Windows of in Mac OS X wat iets minder handig is.

Bovendien levert Apple heel wat gratis programma's mee die echt wel heel goed zijn (bv iMovie om video filmps te bewerken), en daarnaast heeft Apple nog heel voordelige software voor bv Tekstverwerking, Presentaties,... Tegenhangers van Office dus, iets minder mogelijkheden maar spotgoedkoop, veel gebruiksvriendelijker en dus makkelijker aan te leren. Wil je toch alle toeters en bellen koop je gewoon Office van Microsoft.

Een Mac is niet alleen gebruiksvriendelijker en mooier, het is ook veel stabieler. Waar je Windows met de regelmaat van de klok eens opnieuw moet installeren (bv omdat het traag wordt) hoeft dit op een Mac zelden of nooit.

Ik werk beroepshalve dagelijks met beide platformen (testen van software), en verkies de Mac om 's avonds privé te gebruiken.
En ja een Mac is duurder in aanschaf, maar op lange termijn eigenlijk niet!
> er komt een hoop goede software mee
> het ziet er echt een stuk mooier uit (design kost altijd meer dan de gewone mikmak)
> een Mac gaat gewoon langer mee: mijn Windows laptops vervang ik gemiddeld na een 2tal jaar door een nieuw model, mijn Mac modellen gingen vroeger een 3tal jaar mee, maar mijn huidige is intussen bijna 4jaar oud en voorlopig nog niet aan vervanging toe. Op deze manier haal ik het prijsverschil al dik terug

Toegevoegd na 9 uur:
@mmm: nee regelmatig vervangen brengt zelfs geld op. Heb een bedrijf voor software ontwikkeling en testing van software van derden. 10% snellere laptop levert dus een profijt van 6min/u, 48 min/dag. Aangezien wij €90/u factureren levert dit een profijt op van €72/dag. Hoe lang duurt het dan tegen dat we die laptop terugverdiend hebben denk je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"mijn Windows laptops vervang ik gemiddeld na een 2tal jaar door een nieuw model..."
Haha... Geld teveel?
Neem gewoon een goeie hp met windows 7 ben je stukken goedkoper uit.
Mac zijn gewoon krengachtig duur en bieden eigenlijk niet meer dan hetzelfde als een windows laptop
en ja het kan soms erg moeilijk zijn compatible te blijven
bovendien is er voor windows meer dan genoeg gratis software te krijgen en dat is met de mac echt anders
capthavoc
13 jaar geleden
Heb sinds een paar maanden een macbook( na jaren met een pc gewerkt te hebben). Ik ben er aan verslaafd, ik vind het geweldig.
Het is wel prettig als je met iemand in de buurt of via internet (macfreak) dingen kunt uitwisselen. Maar ik wil het iedereen aanraden.