Mag een werkgever een kopie van e-mail berichten bewaren?

Mag een werkgever een kopie van de berichten die naar het door de werkgever verstrekte e-mailadres bewaren op een aparte account, lees schaduwaccount

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (6)

Als ik goed ben ingelicht valt email tegenwoordig onder briefgeheim.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag, maar alleen als dit vooraf duidelijk gemaakt is aan de werknemers van het bedrijf. Het is namelijk niet jouw e-mail adres, maar iets wat je van het bedrijf in bruikleen hebt. Vandaar dat ook briefgeheim hier niet zomaar op van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
inderdaad het is een zakelijk account dat tot de werkgever behoort, als je het dan ook echt gaat vergelijken met post, post wat naar het adres van het bedrijf wordt gestuurd, mag ook geopend, gekopieerd/ingescanned en gearchiveerd worden voordat het op het bureau van de persoon aan wie het gericht is belandt.
amigo
13 jaar geleden
goede toevoeging sterredag, je hebt helemaal gelijk
Ik denk van niet. Wellicht dat het mag, indien de werkgever de werknemer hiervan vooraf op de hoogte stelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag, sterker nog, het gebeurt ook. Vaak automatisch. Van alles wordt een backup gemaakt. Zelfs als je een mail uit je postvak verwijdert en je prullenbak leegt, dan nog blijft het opgeslagen op de mailserver van je bedrijf.

En de vraag of het mag? Ja, het mag. Het mailadres en de mailserver zijn eigendom van je werkgever. Alles wat daarmee gebeurt is ook eigendom van je werkgever.

Veel bedrijven hebben tegenwoordig een email en/of internetprotocol. Daarin staan wat regels over gebruik en opslag van internet en email. En vaak ook dat je geacht wordt om het alleen voor zakelijke doeleinden te gebruiken, maar dat incidenteel privégebruik wel is toegestaan. Wellicht kun je dit via intranet terugvinden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als werknemer mag je een redelijk niveau van privacy verwachten op je werkplek. Dat geldt ook voor internetgebruik. De privacy van de werknemer gaat onder normale omstandigheden boven het bedrijfsbelang bij monitoren of loggen van internetgebruik. Pas bij een redelijk vermoeden van wangedrag mag de werkgever gaan observeren.

Privacy bestaat wel degelijk op de werkplek, zo besliste het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in het Copland-arrest. Niet zo veel als thuis, maar ook niet totaal geen privacy. En, zo bleek uit datzelfde Copland-arrest, ook bij internetgebruik mag je enige privacy verwachten.

Het moet natuurlijk wel gaan om gebruik waarbij je een zekere privacy mocht verwachten. Bij het versturen van een e-mail is dat duidelijk het geval. Maar wie een bericht plaatst op een openbaar toegankelijk discussieforum, dat via Google te vinden is, moet niet gek opkijken als zijn werkgever daarmee aan komt zetten. Het is geen schending van je privacy als je werkgever dat bericht vindt en je er op aanspreekt.

In de bron een artikel over de Copland-arrest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt eraan.
Mijn werkgever stelt mij apparatuur ter beschikking die bedoelt is om te werken. Het is mij in principe niet toegestaan mijn computer te gebruiken voor privegebruik.
In dat geval staat de werkgever volledig in zijn recht een backup te houden.