Vrienden van me raden me aan om in huis gebruik te maken van buitendraad voor electriciteit. Volgens heb is het zelfs veiliger. Is dit toegestaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of het is toegestaan maar dat het je meer geld gaat kosten staat vast!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb maar één vraag: waarom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze vrienden zeggen dat het veiliger is!

Antwoorden (5)

Lijkt me niet handig. Buitenkabel is de stugge grijze kabel voor boven de grond (VMVK). Dan heb je nog kabel voor in de grond (VMVKAS), die ziet er hetzelfde uit maar is dikker vanwege de metalen gevlochten mantel die om de kernen zit.

De grijze kabels krijg je onmogelijk door de buizen van je electriciteitsnet en zijn bovendien niet te splitsen.

Voor aansluiting van apparaten gebruik je huishoudsnoer, in vochtige ruimten moet dat geaard zijn.

Om je lamp aan te sluiten bijvoorbeeld mag je wel buitenkabel gebruiken, maar fraai is anders. En onnodig duur.
paulus811
13 jaar geleden
Ja, dat mag. Ze zijn veilig genoeg voor buiten, dus zijn ze meer dan veilig genoeg voor binnen. Je geeft alleen veel te veel geld uit en ze zijn in bepaalde omstandigheden lastig aan te leggen. Maar als je het echt wilt moet je het vooral doen.
escape
13 jaar geleden
Je vrienden wonen vast buiten nederland.

In bv Duitsland is het standaard praktijk om muurkabel te gebruiken, 3 of 5 aderige grijze kabels, welke zonder enige bescherming in het stuc gelegd worden. In Nederland mag dit bij mijn weten niet meer, en moet een in de muur verlegde kabel altijd in een buis. Op dat moment is er geen voordeel meer tov losse draden trekken.

Toegevoegd na 1 minuut:
De regels: http://huizeblom.demon.nl/electronica/nen1010/deel5_52t.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Duitsland is het de gewoonste zaak om kabel direct in de muur te monteren. Sinds de één na laatste versie van de NEN1010 (regels voor laagspanningsinstallaties) is het toegestaan om, net als in Duitsland, kabel onbeschermd in de muur te monteren.
Het moet dan wel YMvK of YMvK-as kabel zijn. Snoer, VMvK of XMvK kabel is niet toegestaan.
Een groot nadeel is dat als je later een storing krijgt of als je bijvoorbeeld door de kabel heen boort dit niet meer zo maar kunt herstellen. Als je buis met draad toepast dan kun je de buis herstellen en opnieuw draad erin trekken.
Het gebruik van kabel in de muur is absoluut niet veiliger dan het gebruik van buis en draad. Natuurlijk is het gebruik van zogenaamde YMvK-as kabel (dit is kabel met een gepantserd aardscherm) natuurlijk wel veiliger maar de kosten zijn niet te zuinig. Een goede YMvK-as kabel bij het elektrotechnisch bedrijf kost al gauw zo'n 3 euro per meter...
Al met al is mijn advies: gebruik gewoon de conventionele methode of te wel gebruik buis met losse draden. Ook hierbij geldt natuurlijk volg de regels en juiste bedrading, en weet je het niet zeker schakel dan een expert in... elektriciteit is blijft één van de meeste oorzaken van brand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pvc buis gebruiken met losse bedrading is veel goedkoper en wat veiligheid betreft ,gewoon safe.