Hoe kan ik voor mijn slechtziende man elk spel groter op mijn scherm krijgen

Mijn man speelt graag kaartspelletjes (ontspanning) bij Microsoft maar het is eigenlijk te klein om te kijken ,heeft iemand een oplossing ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je zou de resolutie van de monitor lager kunnen zetten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je een LCD (platte) monitor hebt, is dat echter niet ideaal, omdat de letters dan ook waziger worden. Bij een "ouderwetse" monitor kan dat wel.

Toegevoegd na 5 minuten:
Daarnaast beschikt Windows ook over hulpmiddelen voor slechtzienden. Je kunt bijvoorbeeld een soort vergrootglas instellen, waarmee delen van het scherm vergroot worden.
bamibal
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

idd, instellen van een lagere schermresoutie

Toegevoegd na 25 seconden:
*resolutie ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het geen idee om een soort van vergrootglas lamp te kopen?

Dat is een soort bureau lamp, met een vergrootglas erin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een mooi en gratis tooltje beschikbaar waarmee je een vergrootglas op je scherm krijgt. Dat werkt uitstekend en je kunt het instellen (formaat van vergrootglas en aantal keer vergroting) naar eigen behoefte.

Link naar het tool hieronder.

Succes!
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk speelgoedje! Maar nog een vraagje: bij kaartspelletjes moet je op kaarten kunnen klikken en de kaarten kunnen slepen en dat lukt me niet... Hoe gaat dat?
paulus811
13 jaar geleden
Als je via het rechtermuismenu 'Graphics Tools' aan zet, kun je precies mikken op datgene waar je op wilt klikken of slepen. Door 1x te klikken verdwijnt het vergrootglas en blijft de muisaanwijzer op dat punt staan. Je kunt nu op de kaart klikken en slepen. Het vergrootglas blijft rechtsonder actief, 1x op het icoontje klikken en hij staat weer op het scherm.
Ik weet niet welk besturingssysteem je gebruikt maar als het mij te klein is, gebruik ik Ctrl + en dan vergroot het beeld zonder resolutie verlies. Nog een keer Ctlr + vergroot nog meer, enz. CTRL- verkleint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou ook een scherm voorzet vergrootglas kunnen aanschaffen, dan kan je man die gebruiken wanneer hij aan de computer zit, en jij het verwijderen als jij eraachter zit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt via de oogarts bij een firma uit den Haag een speciale bril laten aanmeten. Heb dit zelf enige jaren geleden ook gehad. Helaas weet ik de naam van die firma niet meer. maar misschien kan je opticiën je ook helpen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaalgesproken staat ergens in het menu van bureau-accessoires iets van toegankelijkheid. In dit menu staat een vergrootglas functie. Als je vergroot worden de letters wel wat waziger, maar je kunt het altijd proberen.
Je kunt ook eens de toetsencombinatie Alt+Shift+PrintScreen (rechtsbovenin het toetsenbord ergens) gebruiken. Je moet dan wel de linker alt en de linker shift gebruiken, anders werkt het niet. Bij deze toetsencombinatie krijg je een hoogcontrast scherm.
Het ziet er niet uit en ik weet niet of het met die spelletjes werkt omdat ik ze zelf niet meer heb, maar het is het proberen waard. Met de dezelfde toetsencombinatie draai je het trouwens weer terug.
In ieder geval veel succes met het vinden van een oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb thuis een extra groot breedbeeldscherm (24 inch). Die zijn niet eens zo heel duur meer tegenwoordig. En is erg prettig werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

In antwoord op je vraag kan je man die slechtziend is misschien baat hebben met een vergroot programma.

Mijn moeder is zelf ook (zeer) slechtziend en zij maakt gebruik van Fatbits (een vergrootprogramma uitgegeven bij Digitalmantra), en gratis te downloaden !

Het programma is zeer stabiel te noemen en kan zeker een goede hulp betekenen voor uw man !

Voor meer info over dit onderwerp zie de hiebijgevoegde linken !!

Veel plezier ermee.

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aha, maar daarvoor moet je bij het "vlaams digitaal oogpunt" zijn van Licht en Liefde.
mail gerust met je vraag naar baldewijns.jeroen@lichtenliefde.be met de groeten van jan de smedt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je het wel eens geprobeerd met leesbrillen van verschillende sterktes?
Een leesbril is ook niet meer dan een vergrootglas.
Laatst bij de oogarts geklaagd dat ik de tekst op TV niet meer scherp kon lezen. Heb normaal leesbril +2,5 Antwoord oogarts, probeer een leesbril +1.
Het probleem was onmiddellijk opgelost.
Succes!!