Het zal zelden het besturingssysteem zijn wat de beperkende factor is in het bereiken van een behoorlijke internetsnelheid. Het ligt vooral aan de afstand tot de zendmast, de mogelijkheden en de kwaliteit van de telefoon(en de antenne), of je "vrij zicht" hebt naar de zendmast of niet, of je binnen bent of buiten en als je binnen bent het soort constructie waarin je je bevindt. Kortom: de kwaliteit en sterkte van het signaal.
Er zijn eigenlijk geen (of nauwelijks) recente besturingssystemen die je het systeem langzamer maken. Kijk wel of je telefoon UMTS en HDSPA ondersteunt, dan zul je altijd het signaal zo goed mogelijk benutten.