ik heb een laptop van 7 jaar oud. Wordt deze sneller als ik het interne geheugen uitbreid met bijvoorbeeld 1 giga of is het de moeite niet waard?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik een computer koop dan denk ik: die moet zeker minimaal 5 jaar meegaan.
Laatst (half jaar geleden) zat ik me ook te ergeren aan de traagheid van mijn computer. Zodanig dat ik maar eens ging kijken hoelang ik die computer al had, dit was al meer dan 5 jaar. Dus ik heb een andere gekocht.
In mijn hoofd was die computer al lang en breed afgeschreven. 7 jaar is al heel oud. Je kunt natuurlijk gaan upgraden, maar in 7 jaar tijd is die techniek zoveel veranderd dat je het 'veel' plezieriger zult hebben met een nieuwe PC. Want nog steeds geldt: vandaag gekocht, morgen verouderd.
Voor hetzelfde geld als 7 jaar geleden, kan je met een huidige computer nog steeds een volwaardig systeem komen, met meer geheugen, betere processor, betere OS, grotere HDD.

Antwoorden (3)

Meer geheugen zal de werksnelheid vergroten maar of het echt interessant is hangt ook af wat je processor aan kan. Daarnaast hangt het af welke programma's je gebruikt. Een grafisch programma zal meer hebben aan geheugenuitbreiding dan een tekstverwerker.
Vergelijk de kosten van een geheugenuitbreiding met de aanschaf van een nieuwe (of jonge 2e hands) laptop.

Kijk eens op
http://www.replacedirect.nl/cat/laptop/geheugen-en-opslag/laptop-intern-geheugen.html?s_kwcid=TC|16076|laptop%20geheugen||S|b|5694857171&ecmp=Geheugen_Geheugen-Laptop&o2mc=292721711_944433776&gclid=COSP6uu9yKUCFVAf4Qod-HE39g
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de pc zal zeker sneller worden en heel hoog is de investering niet. Daarnaast moet je de pc goed schoonmaken met een tool als ccCleaner of Glaray Utilities van glarysoft (beide gratis).

Veel meer dan geheugen uitbreiden zou ik niet doen, een pc van 7 jaar is helaas redelijk oud. Maar als ie doet wat ie moet doen, kun je er nog prima mee vooruit.
paulus811
13 jaar geleden
In theorie wel. Maar ik vrees dat een 7 jaar oude laptop niet meer herkend dan 512mb geheugen. Bovendien zat er toen een ander type geheugen in dan nu. Dit is nieuw niet meer verkrijgbaar. Geheugen van nu kan hij niets mee, het past er waarschijnlijk fysiek niet eens in. En als het fysiek past dan herkend hij het niet omdat de geheugens nu van andere chips zijn gemaakt die een aansturing vereisen die de oude laptop niet heeft.

Als u de programma's uit die tijd blijft draaien en u vind nog het juiste geheugen dan zou u dat kunnen uitbereiden naar het maximum wat de laptop aankan.

Wil u de programma's van nu draaien dan heeft het geen enkele zin. De processor, maar ook andere zaken in de laptop zullen te langzaam zijn en niet meer of slecht door de software worden aangestuurd waardoor hij juist langzamer wordt.

Het antwoord hangt dus sterk af van wat u ermee wil gaan doen.

Heeft het zin als u de oude software blijft draaien: ja
Heeft het zin als u nieuwe software wil draaien: nee