Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik vermoed dat de harddisk van mijn laptop kapot is, hoe kan ik dit testen?

Hij loopt regelmatig vast, dit uit zich door een zwart scherm wat ik alleen kan verhelpen door hem uit te drukken en weer aan te zetten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Dit is waarschijnlijk niet je harddisk.

Testen is een goed idee, maar ga NIET testen voordat je een backup van je belangrijke gegevens hebt gemaakt.

Als het wel je harddisk is, is er een kans aanwezig dat deze verder kapot gaat (crashed) tijdens het testen.

In de bron een bekende tester.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mijn advies:
1. backup
2. harddisk testen
3. windows opnieuw installeren

-heb je nog garantie?
-zoek online of meer mensen hetzelfde probleem hebben met jouw model. (het model van je laptop ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had gisteren toevallig precies hetzelfde probleem Probeer eens om je standy functie uit te zetten via energiebeheer en kijk eens of dit enig verschil maakt.
Het kan te maken hebben met een verstoring van deze functie...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Windows zit een programma om de harde schijf te checken: ga naar mijn computer, rechtermuisklik op je harde schijf. Klik op eigenschappen. Klik op de tools tab ('extra' in de NL versie?) en dan "Check Now" en dan "Scan for and attempt recovery of bad sectors".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwart scherm kan ook komen door de power save options of een screensaver. Soms als er twee zaken precies tegelijk gepland zijn (bv. scherm uit en hd uit of standby), kan je laptop vastlopen. Je harddisk kan je testen door :
- eventviewer op te starten (start - uitvoeren - eventvwr)
en te kijken naar atapi, fdisk, disk errors
- checkdisk op te starten om eventuele fouten te repareren
(start - uitvoeren - checkdsk /f /r ). Bij de volgende start
wordt je harde schijf gecontroleerd.

Als je disk fouten in de eventviewer vindt, wordt het echt hoog tijd voor een backup.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding