Waarom wordt het A-attribuut verwijderd wanneer ik een bestand alleen-lezen maak?

Als ik in Windows een bestand aanmaak, krijgt dat automatisch het attribuut A (Archive).

Wanneer ik in Windows Verkenner de rechtermuisknop gebruik om, via Eigenschappen, dat bestand Alleen-Lezen (Read Only) te maken, is het resultaat afhankelijk van waar het bestand staat.

--  Op de lokale harde schijf gebeurt er wat ik verwacht: het R-attribuut (Read-Only) wordt gezet, en het A-attribuut blijft staan. Het bestand heeft dus de attributen RA.

--  Op de netwerkschijf (file share) wordt het R-attribuut ook gezet, maar verdwijnt het A-attribuut. Het bestand heeft dus alleen het attribuut R, en niet de RA die ik verwacht.

Wat is de reden van dit verschil, en wat kan ik tegen dit onverwachte gedrag doen?

Toegevoegd na 2 uur:

Op mijn computer draait XP. Onder welk systeem de netwerkschijf draait, weet ik niet.

Ik heb volledige lees- en schrijfrechten op de netwerkschijf, ook voor mappen.

Als ik het bestand met "attrib +R prut.doc" alleen-lezen maak, blijft het A-attribuut wel staan.

Een andere methode is: eerst het bestand op de normale manier alleen-lezen maken, met dus als gevolg dat het A-attribuut verdwijnt. Dan het bestand kopiëren naar dezelfde map. Naast "prut.doc" staat er dan dus ook een "Kopie van prut.doc" in die map. "prut.doc" is alleen R, "Kopie van prut.doc" is RA. Vervolgens "prut.doc" verwijderen en "Kopie van prut.doc" hernoemen naar "prut.doc". Op die manier heb ik, zonder DOS-box te hoeven gebruiken, toch een prut.doc die RA is.

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Software
1.1K
rose
13 jaar geleden
Dat moet al haast verschillen per windows versie, want bij mij (Xp naar XP) werkt het prima zoals verwacht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik peins me suf, maar zou niet weten waarOM dat verschil zou geven!.... *peinzen doet *
rose
13 jaar geleden
Het zou bijvoorbeeld kunnen dat Windows Server 2003 zijn bestandssysteem op een andere manier beschikbaar stelt als XP.
rose
13 jaar geleden
Cryo, wat zijn de twee nodes? Welke besturingssystemen draaien erop? Hoe is de map gedeeld? Welke rechten heb je op die map?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb wat informatie toegevoegd aan de vraag.
rose
13 jaar geleden
als moest uiteraard dan zijn

Het beste antwoord

Hoe het komt weet ik niet, Cryo.

Maar er is wel een gemakkelijker manier om het Archive attribute te zetten.

Bestand - Eigenschappen - geavanceeerd - Bestand is gereed om te archiveren

Toegevoegd na 18 uur:
Ik zal m'n reactie even aan het antwoord toevoegen:

Als dat ook niet werkt, dan wed ik dat het een rechtenkwestie op het netwerk is. Je zou het probleem eens bij je beheerder kunnen neerleggen, maar die zijn zelden geneigd om hun beveiliging aan een enkeling aan te passen.
rose
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat heb ik geprobeerd, maar dat werkt niet. "attrib +A prut.doc" werkt wel.
rose
13 jaar geleden
Als dat ook niet werkt, dan wed ik dat het een rechtenkwestie op het netwerk is....
Cryofiel
13 jaar geleden
Toch raar dat ik wel alle bitjes kan zetten en kan weghalen, maar dat het niet op alle manieren kan. En dat het soms automatisch gebeurt. Die rechten heb ik dus kennelijk wel. Maar soms ook weer niet.
rose
13 jaar geleden
Ja, da's ook weer... ik zou met groot plezier bij jullie komen uitzoeken wat er aan de hand is (op zoek naar digitale bevrediging).
rose
13 jaar geleden
Ik heb nog geen group-policy setting kunnen vinden die dit effect heeft...
Cryofiel
13 jaar geleden
De beheerder vindt het een non-issue. Tja.

Andere antwoorden (1)

Begrijp dat je op een netwerk zit, in dat geval ga eens met beheerder praten, krijg sterk de indruk dat je rechten mist. Of maak je zelf local administrator dan moet het ook gaan lukken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
De local administrator zal op het netwerk toch wel niet meer rechten hebben...?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik ben al local administrator. Maar dat geldt alleen voor mijn eigen computer, niet voor die netwerkschijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Rose, nee zeker niet alleen op de eigen pc
rose
13 jaar geleden
dazeggik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook (: ik bevestig.