waarom wordt hardware veelal in bits uitgedrukt en software veelal in bytes?

een internet abonnement sluit je af op zoveel bits en als je download zie je vaak zoveel bytes. nou weet ik dat bijvoorbeeld een router of netwerk kaart 100 mbit is. en modems zijn ook zoveel bits.

ook heb ik wel het engels besturings systeem en veel al software bekeken in engels of nederlands. en daar is me opgevallen dat het in kilo bytes uitgedrukt wordt.

zijn er soms landen waar dat helemaal anders is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hier wordt dat goed uitgelegd:
http://www.goeievraag.nl/vraag/internetsnelheid-bits-uitgedrukt-bytes-vaker.7920
bamibal
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

8 bits is 1 byte.
Snelheden worden in bits aangegeven zodat het lijkt dat ze meer aankunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de hardware voornamelijk werkt met de datastroom, niet de maximale hoeveelheid data.