wat moet een 10 jarige tegenwoordig al kunnen op de computer?

ik heb het idee dat mijn zoon hierin wat achterloopt bij heel wat klasgenoten. Die zelfstandig surfen, gamen mailen en weet ik niet wat meer.

Zelf maak ik me geen zorgen want ik denk dat ze het uiteindelijk toch wel leren, ik heb liever dat ze ook veel gewoon (buiten) spelen.

Ik wil hem echter niet "achterstellen" of beperken in zijn ontwikkeling. Dus wat is redelijk en waar zou hij mee bezig moeten zijn op de computer?

Toegevoegd na 21 uur:
dank voor allen antwoorden tot nu toe. Is al een hele steun. Ik denk dat wij een school hebben die op dit punt een beetje voorloopt, ze hebben al jaren huiswerk, het werkstuk vorig schooljaar (van 8!!!! kantjes alleen tekst) mocht wel geschreven (ipv op de pc) worden maar dat klonk zodanig dat je het niet aandurfde.

Nu kwam hij dus thuis dat in de spreekbeurt een powerpoint moest en dat hij zowat de enige van de klas was die dat nog niet kon. ik vind dat eigenlijk echt onzin, ze moeten eerst maar eens leren een echte spreekbeurt te houden voor ze extreem gaan verfraaien maar dacht ik informeer hier eens hoe anderen ertegenover staan

13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Mij lijkt dat een 10 jarige niet perse iets MOET op de computer. Laat hem maar lekker buitenspelen.
Op school leren ze in de hogere groepen met de computer overweg kunnen. En de rest leert hij snel genoeg als dat nodig is!
Als hij zelf interesse toont zou je hem een keer kunnen helpen met het zoeken van leuke sites; jeugdjournaal bv.
Of als hij een keer een werkstuk moet maken of een spreekbeurt moet houden.
Er is veel leuks op internet te vinden voor de jeugd maar hij moet het zelf wel leuk vinden natuurlijk, en dwingen heeft geen zin. Je kunt hem alleen stimuleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je hoor ;-)
Een 10 jarige hoeft niks te kunnen op de competer. Deze kan beter nog lekker buitenspelen. Maar tegenwoordig wordt het er met de paplepel in gegoten. Je hoeft hem geeneens wat te leren 't gaat allemaal vanzelf! Ik heb het ook zonder hulp van m'n ouders geleerd hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij moet nergens mee bezig zijn op de computer.
Waarom zou hij?

Mijn kleindochter van 4 zit al een jaar regelmatig achter de pc als ze bij mij is. Peuterspelletjes te doen.
Nu zit ze op school en er staan al twee pc's in de klas.
Dus daar krijgen ze al af en toe les, denk ik.

Kijk: Al die ouders van die andere kinderen die wel surfen, gamen etc. die klagen weer omdat hun kind achter die pc geplakt lijkt.
Die bang zijn dat hun kind een nerd wordt ofzo.

De vraag is: Wat doet hij dan wel?
Als hij wel achter de tv geplakt is, dan schiet je er niet veel mee op.
Maar als hij andere interessen heeft, zoals lezen, spelen, hobby, dan zou ik hem maar laten. Hooguit kun je hem wijzen op de mogelijkheden om iets op te zoeken als hij wat wil weten.
En over niet al te lange tijd komen er opdrachten van school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn broer is 3 en is ook bijna elke dag achter de pc spellekes te spelen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Een kind van 10 hoeft niet met de computer te kunnen werken..
Het is natuurlijk goed om hem nu al voor te bereiden voor later,want dan krijgt hij huiswerk die op de pc moeten gemaakt worden..bv een spreekbeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
eigenlijk is het niet nodig om te antwoorden want je kan het zelf ook wel een beetje invullen.
je kind aanmoedigen dat hij achter de computer vind ik geen goede opvoeding...
dat ter zijde...
ik sluit me aan bij de rest...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij moet helemaal niets natuurlijk, hij leert het snel genoeg zodra hij het nodig heeft.

Hier werden spreekbeurten wel al vanaf groep 6 op de pc gemaakt (powerpoint presentatie) maar dit was niet verplicht.
Zijn er typ lessen op school, want dat is wel handig om mee te beginnen als die mogelijkheid er is. Het is niet meer alleen typen wat ze leren maar ook wat basis beginselen van werken op de pc.