Hoe voorkom ik dat mijn externe harde schijf crashed?

Ik gebruik een externe harde schijf om muziek, foto's, filmpjes en documenten op te slaan (soms ook als backup)

Maar hoe voorkom ik dat er iets gebeurt met deze data? Kan ik deze zomaar kwijt raken bij bepaald gebruik, of is die kans heel klein?

Moet ik bijvoorbeeld eerst de schijf ontkoppelen van de PC en daarna de spanning eraf halen? Of is dit niet nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Zorg goed voor je harde schrijf ! Ben je klaar met bestanden overzetten? Klik dan altijd rechtsonder in je taakbalk op "Hardware veilig verwijderen" dan weetje zeker dat je tijdens het ontkoppelen geen gegevens verliest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
hele goede tip, mij is eens gebeurd dat ik de data op mijn usb-stick kwijt was, omdat ik hardware veilig verwijderen was vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien de vele bestanden is een backup maken geen optie, omdat je dan twee harde schijven continu moet gebruiken om van alles op te slaan. Natuurlijk bestaat er altijd een kans van crashen, maar dit is wat mij betreft een goede tip. De harde schijf verplaatst nooit, dus de kans op vallen e.d is zeer gering! Dit is wat mij betreft de meest praktische tip!

Andere antwoorden (3)

ELKE harde schijf kan ALTIJD crashen. Dat kan door jouw fout gebeuren (je laat hem vallen), of door een verborgen fabricagefout.

Het antwoord op je vraag is dus, dat je niet kunt voorkomen dat je schijf crasht. Je moet altijd rekening houden met de mogelijkheid dat zoiets gebeurt. Dat kan nu zijn, vanavond, morgen, of over drie jaar - je weet het niet.

De enige optie om je gegevens te bewaren is dus, ze ook elders op te slaan. Op een andere externe harde schijf. Die dingen kosten tegenwoordig nog maar een paar tientjes, dus als je gegevens enigzins dat geld waard zijn: maak een kopie!

Voor de zekerheid moet je die tweede schijf elders bewaren. Anders kan één blikseminslag in de straat, of één brand in jouw huis, tegelijk beide schijven vernietigen, en dan heb je nog niks. Als het enigzins doenbaar is, kun je die tweede schijf dus bij een familielid opslaan, of op je werk.
Cryofiel
13 jaar geleden
tegen brand of vallen helpt niet veel, maar veder station altijd goed aflsuiten.
koop ( of download ) het programma harddrive inspector pro. hiermee kan je ook aardig je conditie van je HD in de gaten houden.

suc6!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt voorkomen dat je HD crasht door het niet te gebruiken.
Wil je 'm toch gebruiken, dan loop je het risico dat hij crasht. Daar doe je niks tegen. Je kunt wel wat tegen de gevolgen doen: Maak, op een andere schijf (of wat ook) regelmatig backups! Minstens eens per week en m.b.v. een fatsoenlijk backupprogramma, ga niet zelf met bestanden zitten slepen, je vergeet de helft en veel bestanden zijn lastig te vinden (mail data bijv.)