waarom wordt de nederlandse variant van het QWERTY-toetsenbord zelden gebruikt ? we typen nog altijd veel nederlandse woorden per zin

en wie gebruikt de nederlandse versie dan wel steevast

13 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Ik denk dat iedereen het QWERTY toetsenbord gebruikt, en de Nederlandse of Amerikaanse versie van de driver is alleen de plaats de speciale tekens anders en een $ teken ipv een £ teken.

Voor de rest maakt het niets uit. Het Azerty toetsenbord is wel anders omdat daar de é.. enz op staan. In Frankrijk wordt alleen het Azerty toetsenbord gebruikt

Toegevoegd na 1 minuut:
Je moet trouwens het fysieke toetsenbord (Qwerty) en de driver (wat jij noemt versie) goed scheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is de volgorde van de toetsen op een toetsenbord bepaald. De volgorde van de toetsen is bedacht door dezelfde man die in 1874 de eerste commerciële typemachine bouwde: Christopher Sholes. Deze Amerikaanse uitvinder merkte dat bij snel typen de hamertjes van zijn machine tegen elkaar vastliepen. Hij loste dit op door veelgebruikte lettercombinaties in de Engelse taal ( bijvoorbeeld ‘the’) niet naast elkaar op het toetsenbord te plaatsen. Qua vingervlugheid zijn in alle talen nog altijd betere toetsenbordconfiguraties te bedenken. Op een Nederlandstalig bord zou de ‘e’ beter op de middelste rij kunnen liggen. We zijn echter zo gewend geraakt aan het QWERTY-toetsenbord van Sholes, dat deze niet snel vervangen zal worden. AZERTY-toetsenborden zijn speciaal geschikt voor het Frans.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het heel raar dat geen enkele computerzaak nog NL-toetsenborden verkoopt.
Ik heb met enige moeite een NL qwerty toetsenbord kunnen bemachtigen via Marktplaats.
Men wilde hiro thuis graag letterlijk de puntjes op de "e" kunnen zetten ("verifiëren"), en het accent grave ("èrg") zowel als het accent aigu ("ráár") correct kunnen zetten; handig in de correspondentie met Franse verhuurders van gîtes.
Dat kan ook met US qwerty borden, maar dan moet je switchen via ALT-SHIFT tussen US en NL, wat vaak tot boze reacties leidde: "Héé, hoe krijg ik ook al weer het accentje erop, welke toets moet ik daarvoor hebben..?".