Op Marktplaats.nl is er al lange tijd een oplichter aan het werk. Blijkbaar is die intussen al heel bekend. Hoe kan het dat hij hiermee door kan gaan?

Blijkbaar gaat het al meer dan een jaar om dezelfde perso(o)n(en). Intussen moeten toch al heel wat slachtoffers melding hebben gedaan. Hoe komt het dan dat hij (zij) vandaag de dag nog steeds zijn (hun) gangetje kunnen gaan? Wordt daar dan niks aan gedaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat 1 persoon, of meerdere personen soms ongrijpbaar zijn op het internet, bijvoorbeeld wat jij noemt, marktplaats, heeft tevens te maken met mobiliteit.
Als men vanuit huis werkt, heeft men meestal een vast ip-adres, en is dus wat makkelijker te traceren, via de provider.
Is men daarentegen draadloos, men werkt via een dongel, of via een open netwerk, voorbeeld, ik log in bij de mac-Donalds via mijn wifi, ik blijf daar een half uurtje, en verkas dan naar een ander open netwerk, dan word het dus moeilijk te traceren, wie exact daarachter zitten.
Dit is voor een site natuurlijk uiterst vervelend, daar die wel meestal alles ervoor doen, om juist dat soort mensen te weren.
Ongrijpbaar zeg maar, en dat weten deze mensen.
Daarom hanteert marktplaats ook richtlijnen, waar je als consument je aan moet houden, om te voorkomen dat je opgelicht word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Allereerst moet er aangifte worden gedaan en liefst meerdere.
Daarbij komt nog dat de politie vaak door te weinig capaciteit er geen haast mee heeft om het direct te onderzoeken.
Dat maakt dat iemand er nog lange tijd mee door kan gaan, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De politie heeft het erg druk. Zulke oplichtingszaken worden vaak pas echt actief opgepakt, als er meerdere aangiften tegen de persoon zijn gedaan. Alleen een melding maken bij de politie is dus niet genoeg.

Daarnaast kan Marktplaats zelf wel een actieve rol spelen. Zij kunnen bij meldingen van oplichting de persoon, die de advertenties zet bannen, zodat hij geen nieuwe advertenties kan plaatsen. Vaak gaat dit via een ip-ban. Echter als oplichter met een ander emailadres en een ander ip-adres opnieuw een advertentie plaatst, dan kan dat wel weer gewoon. Zaak is het, om bij verdachte advertenties, dit te blijven melden bij Marktplaats.
13 jaar geleden
het zijn oplichter die meestal op gevraagd reageren
zo kunnen ze zonder hun identiteit vrij te geven hun gang blijven gaan..
mijn oudste zoon is jaren geleden ook slachtoffer geweest van een oplichter op marktplaats.. we hebben wel aangifte gedaan, maar de pak kans is gewoon klein..
helaas is het een kwestie van vertrouwen geworden op zulke sites
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk naar onderstaande site. Je kunt de naam het beste bekend maken:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk ook eens hier, over het Meldpunt Internetoplichting:
http://www.nu.nl/internet/2363678/duizend-meldingen-oplichting-via-marktplaats.html

"Het meldpunt is een samenwerking tussen de politie, het Openbaar Ministerie en marktplaats.nl. Gedupeerden kunnen oplichting melden via de site mijnpolitie.nl."
https://www.mijnpolitiebureau.nl/index.shtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niet slechts één oplichter actief aldaar: denk eerder aan honderden! De uiteindelijke hoofdoorzaak is dat er maatschappelijke weerstand is tegen 't voorgoed opsluiten van draaideurcriminelen: we willen de criminelen altijd weer een nieuwe kans geven. Want de oplossing is 't voorgoed opsluiten van draaideurcriminelen, en ze niet na 6 maanden weer vrijlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar gaat het dan precies over? Ik wil wel eens zien of het wel waardig is... misschien heeft hij maar een klein foutje gemaakt waardoor jij eruit maakt dat hij een oplichter is....