Hoe heet het als je gegevens van jezelf op een clone site invult?

Hackers die bijvoorbeeld websites van banken namaken waarop mensen komen die willen bankieren en daarop hun gegevens invullen, en dat die gegevens naar de hackers verstuurd worden, heeft dat een naam?

Toegevoegd na 3 minuten:
Heet dit phishing?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Phishing

Toegevoegd na 17 minuten:
Het verschijnsel 'phishen' is een vorm van "social engineering"

Een citaat van onderstaande link:
"Social engineering is een techniek waarbij een computerkraker een aanval op computersystemen tracht te ondernemen door de zwakste schakel in de computerbeveiliging, namelijk de mens, te kraken. De aanval is erop gericht om vertrouwelijke of geheime informatie los te krijgen, waarmee de hacker dichter bij het aan te vallen object kan komen."

Heel erg versimpeld weergegeven, als je iemand om zijn wachtwoord/pincode/etc. vraagt heb je kans dat hij je de gevraagde gegevens geeft, ook als je die via technische middelen (websites e.d.) doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een stommiteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks stommiteit. Genoeg mensen die erin trappen omdat de hackers verdomd goed hun best hebben gedaan om het na te maken. En misschien moet je gewoon is antwoord geven op de vraag en niet een stomme opmerking maken. Dat doe je wel vaker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@raamklaza
Als er minder mensen in zouden trappen zou het wel een stommiteit zijn? Je bent ook niet verplicht om mijn antwoorden te lezen, dus sla ze voortaan lekker over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Leenvanfrisia:
Ik ben 't eens met raamklaza dat het niet altijd onder 'stommiteit' valt. (Anders dan natuurlijk het gebruik van Windows zelf - wat natuurlijk stom is, security-wise gezien.)
Zie bijv. mijn comment onder mlodewijk. @raamklaza:
Ik dacht, wat bedoel je nu toch in vredesnaam... "gewoon is antwoord": ik denk dat je bedoelde: "gewoon eens antwoord"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stommiteit dus?
Leg dan ook even uit waarom...
ik bedoel er zijn genoeg mensen die heel slim zijn maar totaal niets met computers hebben...
ben je dan gelijk dom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag was hoe het heet als je je gegevens op een phishingsite invult. Na het invullen ben je een "gevangen vis" oftewel phishing bait in het Engels. Daar door de (internet) banken je voortdurend wordt gewezen om een aantal dingen te controleren voor je gegevens invult, en dat dan niet doet, vindt ik een stommiteit. Als je heel slim bent en niets met computers hebt, lijkt het mij sterk dat je dan wel internetbankiert. Verder heeft stommiteiten begaan helemaal niets te maken met domheid, slimheid of intelligentie.
Ik ga er ook vanuit dat iedereen, dus jij, ik, de allerdomsten en de allerslimsten ooit wel is een stommiteit begaan heeft, of ooit zal begaan
Het invullen van je persoonlijke gegevens op zo'n site heet niet phishing.

Mensen die sites ontwerpen en anderen verleiden om daar gegevens in te vullen, maken zich schuldig aan phishing.

Toegevoegd na 1 minuut:
*

'sites' moet natuurlijk zijn ''dat soort sites".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is correct, waarvoor een +1. Ik had de vraag meer opgevat als: "Hoe heet het fenomeen waarbij je door middel van nagemaakte websites in de verleiding gebracht wordt om vertrouwelijke gegevens vrij te geven". Vandaar mijn antwoord.
Een phishing site is inderdaad een namaak site, ook word dit een scamsite genoemd. Het is slim om te kijken of de website wel vertrouwbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan te raden is ook altijd het adres balk na te checken op echtheid.
als je bijvoorbeeld op je banksite komt controleer dan ook of er https://www.jebanknaam.nl staat.
mocht dit niet het geval zijn, dan heb je te maken met een namaak site.

ook op http://www.veiligbankieren.nl kan je hier mee over lezen...