Bestaat er zoiets als e-mailgeheim?

Mijn ex heeft via webmail in mijn e-mail zitten lezen en enkele van mijn wachtwoorden veranderd. Hij heeft die gegevens uit een oud backupbestand, nog gemaakt tijdens ons huwelijk.
Is hij hiermee in overtreding volgens de wet computercriminaliteit en zo ja, waar kan ik de wettekst vinden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

In de eerste bron staat meer over het elektronisch briefgeheim.
In de tweede vind je een stuk over computervredebreuk: "Artikel 138a lid 1 noemt het doorbreken van een beveiliging, gebruik maken van een technische ingreep, valse signalen of een valse sleutel en het aannemen van een valse hoedanigheid als voorbeelden van computervredebreuk. " waarbij ook als voorbeeld wordt gegeven: "Valse signalen of een valse sleutel: een geraden of afgekeken wachtwoord van een ander gebruiken [...] Wie dus één van deze handelingen verricht, pleegt in ieder geval computervredebreuk."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Die bronnen zou ik anders ook gebruikt hebben, dus ik geef zelf geen antwoord. Briefgeheim voor e-mail bestaat niet, maar computervredebreuk 138a Sr. natuurlijk wel. Goed antwoord dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de bronnen, daar was ik naar op zoek!

Andere antwoorden (4)

Dit is overtreding van de wet. Hij zit in jouw privé-bestanden, dat is strafbaar. Op www.wetboek-online.nl kan je de wettekst vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is idd. strafbaar, maar om het te bewijzen (hoe overtuigd je ook bent) is enorm moeilijk.

Verander alle wachtwoorden die je nu hebt, zodat hij er niet meer in kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk wel dat hij wettelijk hiermee goed fout zit, maar probeer maar om het bewezen te krijgen. Ik vind het trouwens nogal laag bij de grond wat hij je geflikt heeft, misschien kun je hem beter zelf aanpakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewijs ligt inderdaad moeilijk, maar ik wil hem het wetsartikel wel onder de neus wrijven!
Email valt niet onder het briefgeheim. Maar hij pleegt wel computervredebreuk. Als hij jouw emails heeft doorgestuurd of op een andere manier aan anderen bekend heeft gemaakt, is het ook nog een schending van je auteursrecht (elke email is een ongepubliceerd werk, waarop auteursrecht rust, alleen jij bepaalt wat er mee gedaan mag worden).