Waarom heeft vpn nog zin als je toch een unieke vingerafdruk achterlaat?

De gegevens van je browser en gebruikte apparaat genereren een unieke vingerafdruk. Elementen van deze afdruk zijn bijvoorbeeld:
Computer merk en model
Versie van het besturingssysteem
Browser-versie
Browserextensies
Tijdzone
Taalinstellingen
Welke lettertypes geïnstalleerd zijn
Schermgrootte en resolutie
Technische specificaties (CPU, GPU, harde schijf, enz.)
https://www.privacyaffairs.com/browser-fingerprinting/

Veel bedrijven (waarschijnlijk Google en Microsoft ook) zullen inmiddels beschikken over je privé-gegevens en woonadres, gekoppeld aan je vingerafdruk.
Ook zonder correct IP-adres kan dus gezien worden wie je bent.
Of biedt VPN toch nog voordelen wat privacy betreft?

Hier kun je checken of je een unieke vingerafdruk hebt:
https://coveryourtracks.eff.org/

SimonV
een jaar geleden
1.1K
TurfGraver
een jaar geleden
Daar is VPN ook niet voor.
SimonV
een jaar geleden
Consumentenbond: besef dat VPN geen wondermiddel is dat je volledig anoniem en veilig houdt. Een IP-adres is niet de enige manier waarmee je online te volgen bent. Zo zijn er tracking cookies en geavanceerde technieken als cansvas fingerprinting, waartegen een goede adblocker kan helpen. En als je ergens inlogt, doorbreek je de anonimiteit ook.
https://www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/veiliger-internetten-met-een-vpn
TurfGraver
een jaar geleden
Wellicht interessant:
https://www.goldenfrog.com/blog/nl/myths-about-vpn-logging-and-anonymity
Vortexxx
een jaar geleden
Het gekke is dat de meesten mensen hun IP adres als iets unieks en herleidbaar zien, maar dat is eigenlijk het MAC adres van de netwerk adapter die uniek is over de hele wereld, dat adres wordt vaak gezien als vingerafdruk voor de herleidbaarheid over een VPN. Maar ook MAC adressen kun je 'spoofen' of jezelf met een ander MAC adres voordoen.

Antwoorden (1)

VPN (Virtual Private Network) heeft nog steeds zin omdat het je IP-adres verbergt en je online activiteiten versleutelt. Hoewel je een unieke vingerafdruk achterlaat, is het voor hackers moeilijker om je online identiteit te achterhalen. VPN biedt dus extra beveiliging en privacy.
10 maanden geleden