Verdwijnt een virus als je je laptop terugzet naar je fabrieksinstellingen?

Ik denk dat ik een virus op mijn laptop heb. Ik zie tijdens het surfen op het internet constant pop-ups, ookal heb ik ingesteld dat pop-ups geblokkeerd moeten worden, en bepaalde programma's starten niet op. Ik zit erover te denken om mijn laptop terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Kan ik hiermee het eventuele virus verwijderen?

TomVanA
2 jaar geleden
Norton Defender is een tool die ik aanraad. Die heeft bij mij al enkele gevallen grondige dingen gevonden. Maar, bied 24/7 bescherming aan na aanschaffen.

Antwoorden (1)

Het virus zou kunnen verdwijnen, maar formatteren van de harde schijf en daarna Windows opnieuw installeren geeft toch de beste garantie op een virusvrije computer.
Je zou eerst nog kunnen proberen of je problemen met Malwarebytes en de Kaspersky TDSSKiller verdwijnen.
https://nl.malwarebytes.com/
https://usa.kaspersky.com/downloads/tdsskiller
SimonV
2 jaar geleden
Rikwolters
2 jaar geleden
Oke, duidelijk. En de harde schijf is in dit geval je C-schijf?
Griffin
2 jaar geleden
"Het virus zou kunnen verdwijnen, maar formatteren van de harde schijf en daarna Windows opnieuw installeren geeft toch de beste garantie op een virusvrije computer."
Niet helemaal juist gesteld. Bootsector-virussen kunnen zich op een plekje nestelen die bedoeld is om van op te starten waardoor deze format-proof is...Alleen als je de bootsector overschrijft(EasyBCD) na deze geformatteerd te hebben is het pas weg.
SimonV
2 jaar geleden
Vandaar mijn tip om ook TDSSKiller te gebruiken voor bootsectorvirussen. Werkt natuurlijk niet altijd, ik kon een bootsectorvirus een paar jaar geleden alleen verwijderen als ik TDSSKiller vanaf een andere Windows-versie op m'n pc draaide. Sommige malware blokkeert een programma met deze naam, vandaar dat je het na downloaden beter kunt hernoemen in bijvoorbeeld ophoopvanzegen.