Hoe kan een hacker je telefooncamera bedienen?

Bij kees van der spek oplichters aangepakt laten ze vaak een foto maken met de selfie camera bij een oplichter. Op afstand. Hoe doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.8K
Griffin
4 jaar geleden
Kees heeft vaak spionage cameraatjes mee voor in de tas/jas, en de telefoon-camera van een oplichter bedienen lijkt mij niet mogelijk.
TurfGraver
4 jaar geleden
Er word een link gestuurd en als daarop wordt geklikt wordt er een foto gemaakt en verstuurd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Aa, ze versturen een link dus, doen ze dat dan via e-mail o.i.d?
paulus811
4 jaar geleden
Dat doen ze via een sms berichtje, bijvoorbeeld om te laten weten dat er een betaling aankomt. De oplichter klikt dan op het linkje en denkt een overschrijving te zien, maar in werkelijkheid wordt de camera geactiveerd en een foto plus locatie naar de afzender gestuurd. En dat is dan meestal hebbes.

Antwoorden (1)

De icter heeft hier een progamma voor hoog waarschijnlijk zelf gemaakt. Wat de meeste doen doen is dan website doorsturen je kent het waarschijnlijk wel. Je google iets je krijgt reclame en in eens staat er in je chrome een download bestand links onder in. Dit is wat daar ook soort van gebeurd. Maar zoals met extra progamma's er in verwikkeld merk je dit niet. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om een fake link te maken zoals (facéboom.com) Als je hier op klinkt de maker meteen je ip adres krijgt. Wat een icter dus kan is simpel weg het zo maken dat je door op die link te drukken niks merkt maar stiekem gewoon progamma download die je gps etc kan volgen + dus foto's maken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oke, dankjewel!