Hoe kom je af van die hinderlijke advertenties in inbox email?

waarin je beloofd wordt dat veel geld (of n prijs) voor je klaar ligt. Grote bedrijven zoals Praxis, Lidl, ed

ronron1212
5 jaar geleden
Dat komt niet van die bedrijven maar van oplichters die je bankgegevens willen hebben.
Ritsuka
5 jaar geleden
Welke mailbox gebruik je? Ik heb filters ingesteld
redhouse
5 jaar geleden
Ritsuka
Filters?
Ze gebruiken steeds een ander Mail adres.
Oja, sinds Dominos pizza mijn mail adres weet word ik bestookt met acties van traplift tot doodskist :)
Ritsuka
5 jaar geleden
Je kunt filters maken met sterkwoorden
Ritsuka
5 jaar geleden
*steekwoorden bedoel ik.

Antwoorden (1)

Het zijn geen advertenties, maar valse emails, vaak phishingmails genoemd. De verzenders doen voorkomen dat zij namens de bedrijven de mails sturen, maar als je op een link in z;n mail klikt kom je op een nepsite terecht. Ook deze site lijkt van het genoemde bedrijf te zijn, maar dat is het niet. En dan moet je je gegevens opgeven om je prijs te claimen.
Dus, wat je ook doet: klik nooit op een link in zo'n mail.
Vervolgens zijn er twee dingen die je kunt/moet doen:
1. de nepmail melden. Je kunt dit doen bij de Fraudehelpdesk.nl (zie de toegevoegde link). De organisatie, die hierachter zit, probeert de mailer te achterhalen en de phishing mail bij de bron aan te pakken.
2. Daarnaast hebben veel bedrijven ook een eigen meldpunt voor deze valse emails. Kijk daarvoor op de (echte) website van het bedrijf. Deze bedrijven kunnen dan zelf ook actie ondernemen om een einde te maken aan de fraude, die uit hun naam gepleegd wordt. Ook kunnen zij de consumenten waarschuwen voor het feit dat er valse mails rondgaan, die door hen lijken te zijn gestuurd.
Deze acties lijken misschien kansloos, omdat jij misschien grote aantallen mails ontvangt. Maar vaak is de afzender van bijvoorbeeld de nep-Lidl dezelfde als van bijvoorbeeld de nep-Praxis. Dus als de Fraudehelpdesk stroom stopt, stopt deze meteen voor meer "bedrijven".