Waarom kan ik mijn standaard zoekmachine in Google Chrome niet wijzigen (zie plaatjes)?

Als ik naar Instellingen > Zoekmachines ga op Google Chrome, en dan met mijn muis over een icoontje ga, dan komt er een berichtje tevoorschijn "Deze instelling wordt door je beheerder afgedwongen" (zie het eerste plaatje).

Als ik vervolgens op Zoekmachines beheren klik, komt er een lijst met zoekmachines die ik kan gebruiken, zoals Google, Yahoo, etc. Alleen de zoekmachine die ik momenteel gebruik heet "cleanserp.net", ik kan deze niet verwijderen, en ik kan ook niet op een andere zoekmachine klikken (zie tweede plaatje).

Ik heb in het verleden te maken gehad met malware (met name adware en browser hijackers). Nu heb ik een goed antivirusprogramma (Norton, waar ik voor betaal), en dacht ik geen malware meer te hebben. Vannacht heb ik mijn laptop volledig laten scannen, maar dit nogal vage verschijnsel blijft nog altijd rondhangen.

Sorry voor de lange beschrijving. Ik hoop dat iemand mij hierover meer informatie kan geven, en misschien kan uitleggen hoe ik hier van af kom.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, bijna iedereen komt met voorstellingen om een anti malware programma te installeren,
maar waarom niet naar de bron gaan?
Veel van dat soort "malware" heeft zijn eigen verwijderings app, dus kijk eens hier:
https://cleanserp.net/uninstall.php?browser=chrome Je kunt de andere paginas ook lezen als je wilt.
https://cleanserp.net/uninstall.php
Daar staat ook een link naar een uninstaller.
SimonV
6 jaar geleden
Ik heb hard zitten zoeken of deze oplossing bij iemand geholpen heeft, maar niets kunnen vinden. De malware kan ook zorgen voor andere problemen, zoals ontvangen van vervelende popup-advertenties, het krijgen van andere malware, verzamelen van persoonlijke gegevens, enz. Misschien is een waarschuwing dus op zijn plaats: verwijderen van de malware via de site van de bron kan het probleem wellicht alleen maar groter maken! Hopelijk kun je aantonen dat je oplossing werkelijk kan helpen. ;-) http://icleansoftware.com/get-rid-of-cleanserp-net-cleanserp-net-removal-guide/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ Simon
Veel dank voor je overwogen - en niet wegwerpende antwoorden.
ook je andere bericht onder Antwoorden. Ik kan je op veel punten geen ongelijk geven.Hoewel veel zoekmachines op zichzelf geen Malware zijn, maar zg PUPs - Potentially Unwanted Programs - Mogelijk Ongewenst .....,
het is waar dat velen ook naar andere ongewenste websites gaan en andere dingen oppikken. Maar ja, dat is altijd mogelijk zelfs met Google Search. zelfs zg veilige websites kunnen tijdelijk geïnfecteerd zijn met rommel.Heb dat ook meerdere malen ondervonden, zelfs met downloaden van drivers voor een video kaart
van bv nVidea of indertijd ATI en ook Intel.
Ja, dat was via een zg sidescript op de pagina.
Wordt meestal snel verholpen door de firma,
maar intussen heb je rotzooi in je computer
als je AV het niet gemerkt had.. Vandaar dat ik nu altijd in een "sandbox" werk.
zie Sandboxie... Je link naar CleanSoftware was goed, maar zoals gewoonlijk ook een aansporing om hun software te kopen. De manuale verwijdering in de video clip was onvolledig uitgevoerd, maar overtuigend genoeg voor mensen die niet zo veel over computers weten.
Ja, zo zijn er honderden. Popup vensters kunnen voorkomen op elke website ook als je Chrome met Google Search gebruikt en kun je voorkomen met bv Adblock etc Ik zal proberen om aan te tonen dat cleanserp een schone deinstallatie gebruikt. ,maar ik heb daar wat tijd voor nodig.
Het vereist een schone browser, dan cleanserp
installatie en daarna de 2 methoden van verwijdering. De een is browser specifiek en de 2de is met de uninstaller.
Dus tenminste 2 aparte installaties, plus ik wilde ook wel zien wat die cleanserp oppikt tijdens surfing. ik heb cleanserp nooit "gebruikt" - laten staan,
want als ik de sandbox leegmaak is al dat spul weg en was nooit op mijn computer gekomen
De sandbox is een virtuele omgeving en raakt de rest van je computer niet aan.tenzij speciaal toegelaten. Heb op 't ogenblik niet zo veel tijd, maar zal je mijn resultaten via PM sturen - hopelijk in de volgende paar dagen.
SimonV
6 jaar geleden
Dat is wel een heel onderzoek! ;-)
Als VS aangeeft of jouw (of een andere) oplossing geholpen heeft, is dat misschien eenvoudiger...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi, VS hier, ik heb de laatste tijd niet zo veel aandacht meer besteed aan dit onderwerp, omdat ik er nauwelijks last van heb gehad. Ik zal jouw (Simon) antwoord markeren als Beste antwoord. Later kan ik misschien nog kijken naar de antwoorden en reacties om dit probleem te verhelpen. Beide heel erg bedankt voor de informatie en moeite!

Het beste antwoord

Helaas zijn programma's als Norton niet gespecialiseerd in het verwijderen van malware, zoals cleanserp.net.

Daarvoor heb je programma's als deze nodig:

AdwCleaner
https://www.malwarebytes.com/adwcleaner/

Of Malwarebytes (kies gratis versie).
https://nl.malwarebytes.org

Of Junkware Removal Tool van Malwarebytes
https://nl.malwarebytes.org/junkwareremovaltool/

HitmanPro zou m’n laatste keuze zijn:
https://www.hitmanpro.com/en-us/downloads.aspx

Als de scanner wel malware detecteert, maar niet verwijdert, zou je nog eens in safe mode kunnen scannen.
http://nl.ccm.net/faq/19-windows-opstarten-in-de-veilige-modus

Mogelijke andere oplossingen

App Chrome
Onderstaande app scant en verwijdert programma's die problemen kunnen veroorzaken met Chrome, zoals crashes, vreemde opstartpagina’s of werkbalken, ongewenste advertenties waar je niet vanaf komt of andere wijzigingen in je browser.
https://www.google.nl/chrome/srt/

Verwijderen Chrome
Het kan helpen de browser te verwijderen en opnieuw te installeren.
Volledige verwijdering kun je het beste doen met een programma als Revo Uninstaller (gratis versie) of Geek Uninstaller.
http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Systeemherstel
Als niets helpt: zet de computer terug naar het tijdstip waarop je nog geen last had van de malware.

Toegevoegd na 1 dag:
Nog een optie die blijkt te werken: download Chrome Policy Remover
http://chromepeeps.blogspot.com/2017/06/chrome-policy-search-engine-extensions.html
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ Simon V Ik heb je een + gegeven voor je uitvoerig antwoord, maar je had helaas het eenvoudigste antwoord over het hoofd gekeken. Maar je antwoorden zijn desalniettemin - lach -
wel heel waardevol voor andere gevallen
SimonV
6 jaar geleden
??? Wat is het eenvoudigste antwoord?
Vooir malware bestaan volgens mij geen simpele antwoorden meer.
SimonV
6 jaar geleden
Als jouw oplossing echt zou werken, aangeboden door de malwareproducent, zouden er geen duizenden andere oplossingen aangeboden worden...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Algemeen gezien , geef ik je gelijk wat betreft malware en eenvoudigheid van verwijdering.
Maar mijn antwoord was gericht op de genoemde browser bijvoeging. cleanserp Deze zoekmachine is geen malware maar een ongewenste bijvoeging en meestal geïnstalleerd door de gebruiker zelf en door onoplettendheid.. Het feit dat er zg duizenden (wat overdreven) andere oplossingen zijn , is getuige van een manipulatieve anti-malware industrie.
Ze maken gebruik van de vrees van de mensen om hun waren te verkopen.. Ja, er zijn soms vrije versies van die programmas,
maar is altijd in de hoop dat je de betaalde versie koopt. Ik gebruik die "naar de bron gaan" methode al jaren en ken mijn "klantjes " wel.. Was je eigenlijk wel naar die website geweest? Voor mezelf gebruik ik Windows Defender, maar mijn echte bescherming komt van Sandboxie
https://www.sandboxie.com/
en heb voor de laatste 12 jaar dat ik Sandboxie gebruikte, geen virus of malware op mijn computer gehad.
Wel in de "sandbox", maar die kun je in een klap leegmaken.. (en geen scannen nodig) Nou ja, ik zie wel, ik werk gewoon anders dan jij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Simon V,, Ik hoop dat je me niet verkeerd begrijpt, want ik heb wel bewondering voor je en je hulp verlening.
De vragenstellers op dit forum zijn gelukkig om iemand als jij aanwezig te hebben. Het ga je goed. Peter.
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt voor je vriendelijke reactie.
Ik neem je info serieus, maar toch een kanttekening.
"Deze zoekmachine is geen malware maar een ongewenste bijvoeging".
Dat blijkt in veel gevallen wel moeilijk te verwijderen adware te zijn.
Ik heb op internet niet kunnen vinden dat jouw oplossing ook werkelijk helpt. Misschien heb jij wel een bron?

Andere antwoorden (3)

misschien even van iobit.. advanced system care downloaden... er is een prima free versie... bij toolbox kan je -ie-helper instellingen veranderen zoek machines startpagina etc
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
die zoeker zou naar ik vind malware zijn,dus zal je stappen moeten nemen om deze te verwijderen.
zie bv hier eens:

https://malwaretips.com/blogs/remove-cleanserp-net/
fremar
6 jaar geleden
Dit is prima op te lossen door AVG te downloaden, wel Norton eerst uitschakelen als je op virussen gaat checken! AVG ziet veel virussen die Norton niet ziet. Zo kan je ze verwijderen, daarna kan je de standaard zoekmachine in Chrome als het goed is weer instellen. Anders zou je Chrome helemaal kunnen resetten:
https://support.google.com/chrome/answer/3296214?hl=en
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
"AVG ziet veel virussen die Norton niet ziet."
Waarom denk je dat? Norton komt vaak beter uit tests dan AVG.
Heb je een bewijs dat AVG cleanserp.net kan verwijderen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb BullGuard vergeleken met AVG, en BullGuard won die test zonder al te veel moeite, zelfs Avast was sterker! Maar ik ben het er mee eens: Norton is slecht...