Hoe verwijder ik Roadklis.exe, een spookbestand?

Sinds een weekje krijg ik een keer of twee per uur een rare popup in de rechter benedenhoek van mijn scherm. Daarin staan Chinese/Japanse tekens en (soms pikante) reclames. Als je hem niet binnen een minuut of 5 wegklikt opent een groter venster in het midden van het scherm met één of ander nieuwsicoontje, weer met Aziatische tekens.
Toen het programma vandaag eens bleef vastzitten kwam ik er via de attente melding van Windows achter dat "Roadklis.exe" het niet meer deed. Mijn virusscanner kan echter niets vinden, er staat niets onbekends in mijn programmalijst (configuratiescherm --> programma's) en een zoekopdracht met Cortana (zoekfunctie Windows 10) levert ook niets op. Om de een of andere reden is er dus een zogenaamd Roadklis.exe op mijn PC, maar het kan niet gevonden worden.
De vraag is dus: hoe kan het dat het niet te vinden is en nog belangrijker: hoe verwijder ik het? Tot op heden heb ik geen serieuze virusachtige aanvallen ondervonden, maar het is wel erg irritant en, bij die pikante reclames op verkeerde momenten, vergt het wat uitleg tegenover degene die naast me staat.

Toegevoegd na 7 minuten:
Bijgevoegd een screenshot. Rechtsonder is de popup te zien.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bijgevoegd een screenshot. Rechtsonder is de popup te zien.
By the way: er is ook totaal niets te vinden over roadklis.exe op Google e.d.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Cryofiel
8 jaar geleden
Soms kun je het programma en/of het proces vinden met behulp van Taakbeheer. Type Control-Alt-Del in en kies Taakbeheer. Loop door de tabs (sorteer de inhoud desgewenst door op de betreffende kolomtitel te klikken) en zoek roadklis.exe . Goede kans dat je dan kunt uitvogelen waar het bestand staat. Werkt dat niet, download en installeer dan Autoruns. Dat is een programma van Microsoft dat gratis ter beschikking wordt gesteld. Het laat alles, echt alles zien dat automatisch start. Zoek Roadklis.exe in de lijst. Als je dan het vinkje links van dat programma uitzet, zal het daarna niet meer automatisch opstarten.
  Toegevoegd na 2 minuten:

Ik zie net dat je Autoruns niet hoeft te installeren. Download het naar een willekeurige plek. Pak autoruns.exe en autoruns.chm uit en zet ze neer, eveneens op een willekeurige plek, maar wel allebei in dezelfde map. Nu kun je Autoruns starten door te dubbelklikken op autoruns.exe .
  Bronnen:
- http://www.sysinternals.com/

Het beste antwoord

Dit lijkt dus een geval van malware te zijn.
Hopelijk haalt het gratis programma AdwCleaner deze voor je weg.
http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/

Of Malwarebytes (kies gratis versie).
https://www.malwarebytes.org/

HitmanPro zou m’n derde keuze zijn:
http://www.surfright.nl/nl/hitmanpro

Alternatief 1
Het blijkt soms voldoende om de browser te verwijderen en opnieuw te installeren.
Volledige verwijdering van Chrome of Firefox kun je het beste doen met een programma als Revo Uninstaller (gratis versie).
http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Alternatief 2
Soms helpt systeemherstel: zet de computer terug naar het tijdstip waarop je nog geen last had van het probleem.

Toegevoegd na 3 dagen:
Alternatief 3 (met dank aan Cryofiel)
Download Autoruns van Microsoft:
https://technet.microsoft.com/nl-nl/sysinternals/bb963902
Met dit programma zie je welke programma's automatisch opgestart worden. Wellicht kom je een onbekend programma (met bijbehorende map) tegen dat je af kunt vinken en waarvan je de map kunt verwijderen.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
AdwCleaner had ik al geprobeerd, de rest zal ik even doorlopen. Bedankt voor de snelle reactie!
SimonV
8 jaar geleden
Is het al gelukt?
Het verbaast me ook dat er verder niets over roadklis te vinden is. Daarnaast lijk jij me gezien de taal van de popups niet tot de doelgroep te behoren... Soms kan het scannen van malware in Safe Mode helpen.
SimonV
8 jaar geleden
Ik kreeg laatst onlangs een berichtje dat de malware verwijderd was door eerst met HitmanPro te scannen, daarna RogueKiller en daarna Emisoft Emergency Kit... http://malwaretips.com/blogs/malware-removal-guide-for-windows/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch nog maar eens adwcleaner geprobeerd om daarna met de andere tips van SimonV. Dat bleek echter niet nodig, want adwcleaner 'did the trick'. Toch bedankt voor het beantwoorden. Hopelijk hebben anderen er iets aan, want nu is er eindelijk een zinnig antwoord als je googelt op 'roadklis.exe'.