Is het terug veilig om abdobe flashplayer te gebruiken?

Een tijdje geleden was er in het nieuws een waarschuwing , dat je de abdobe flashplayer niet meer actief mocht laten staan door een lek in dat programma zouden hackers aan uw gegevens kunnen. Nu vraag ik me af hoe het nu zit , is dat lek gedicht en mag ik terug de flashplayer gebruiken, moet ik een upgrade doen ? iets anders ? kortom wat moet ik doen om terug op een veilige manier de flashplayer te mogen gebruiken ?

janprokles
8 jaar geleden
helft van de wereld gebruikt abdobe, vraag me altijd af waarom hackers precies u nodig zouden hebben
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je de juiste versie draait is adobe flash player niet onveilig.
https://www.security.nl/posting/430076/Apple+blokkeert+onveilige+versies+Adobe+Flash+Player
Via deze website kun je zien welke versie je draait.
http://www.adobe.com/software/flash/about/

Het beste antwoord

Adobe doet zijn best om Flash elke keer toch weer te verdedigen tegen de hackers en andere lieden die zwakke plekken in de structuur vinden en benutten om slechte dingen te doen. Als je de tips van JoanDArc (in de tweede reactie op de vraag) leest en toepast, zou je in principe toch vrij veilig moeten zijn, al komen er hier relatief vaak nieuwe bedreigingen omdat mensen wellicht een nieuw lek (dat Adobe nog niet gedicht heeft) al gebruiken om in jouw systeem binnen te dringen.

Vandaar de brede trek naar HTML5, waarmee je minder van een kwetsbaar hulpmiddel afhankelijk bent.

Gebruikt je systeem voor YouTube filmpjes al HTML5? Om dat te zien ga je naar: www.youtube.com/html5 .

Op die pagina krijg je te zien of YouTube filmpjes bij jou wellicht nú al (voorzover mogelijk) in HTML5 worden afgespeeld. Op een of andere manier is dit bij mij dus al de preferente keuze. Althans voor YouTube.

Indien dat nog ingesteld moet worden, moet je daarvoor wellicht nog een of meer add-ons aan je browser toevoegen. Hoe, dat hangt van de browser af.
Toen ik mijn browser Firefox vroeg naar beschikbare add-ons op het gebied van HTML5, schotelde hij mij een hele lange lijst voor van allerlei verschillende add-ons. Gelukkig met de meestgevraagde bovenaan, kreeg ik de indruk.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, Adobe Flash Player is erg onveilig, er zitten namelijk veel lekken in waardoor hackers naar binnen kunnen komen op je computer. De kans is wel klein, maar de kans is er wel. Je neemt dus wel een risico om Flash Player te gebruiken, tegenwoordig kun je goed uit de voeten zonder Flash Player, YouTube bijvoorbeeld gebruikt tegenwoordig HTML5 in plaats van Flash Player.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
doralien
8 jaar geleden
Wat moet ik dan doen ? Programma downloaden ...wrrkt dat ook voor iphone en ipad?
Bordensteker
8 jaar geleden
Vraagsteller vraagt wat ze moet doen.
Het gegeven antwoord is een fijn betoog voor ingewijden, maar maakt niet duidelijk wat gebruikers dan nu moeten doen. En BRN laat die vraag ook liggen ...
- van mij!