Hoe kan ik een besmet (brontok) file (handmatig) verwijderen van sd kaart?

Mijn sd kaart heeft in een laptop gezeten die besmet was met het brontok virus (hier kwam ik later achter). Ik heb een virusscanner van kaspersky die altijd alle usb's/sd kaarten etc. scant voor ik iets open. Kaspersky ziet wel dat er malware aanwezig is, maar op de een of andere manier is er één bestand dat het niet verwijderen kan. Mijn computer is dus niet besmet, maar ik wil een besmet bestand van mijn sd kaart afhalen. Weet iemand hoe ik dit kan doen? (Andere virusscanners scannen vaak de hele computer, wat dus niet nodig is omdat ik weet waar het besmette bestand zit). Gewoon handmatig verwijderen naar de prullenbak lijkt me ook niet heel betrouwbaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Persoonlijk zou ik het toch middels de removal tool doen (zie bron) Maar als je het perse handmatig wilt doen, zou ik je aanraden om eerst in Windows de verborgen en systeem bestanden weer te geven. Ook dienen te extensies weergegeven te worden. Hierna dien je deze bestanden te verwijderen.
Desktop.ini en Win32.Brontok.ab.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt het bestand handmatig verwijderen. Niet naar de prullenbak, maar meteen definitief verwijderen.

Ga gewoon met de Windows Verkenner naar de map waar het besmette bestand staat. Klik één keer (!!!) met je linker muisknop op dat bestand, zodat het geselecteerd is. Druk nu op je toetsenbord op Shift-Delete.

Toegevoegd na 56 seconden:

Met gewoon Delete verwijder je het bestand niet echt, maar verplaats je het naar de Prullenbak. Dat wil je in dit geval niet.

Met Shift-Delete verwijder je het bestand direct definitief.

Cryofiel