Kan ik printpapier kopen waar men achteraf geen kopies kan van maken?

Ik wil niet dat mijn papieren teksten voortdurend worden gekopieerd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Reddie
9 jaar geleden
Dat heeft totaal geen zin. Want in het uiterste geval kan het gewoon overgetypt worden.

Het beste antwoord

Bij veel stukken zoals bladmuziek wordt dat opgelost door de muziek op (gedeeltelijk) gekleurd papier te drukken , zoals rood. Prima leesbaar, maar onder een kopieerapparaat blijft er niets leesbaars van over.

Helaas gebruiken we tegenwoordig scanners, en dan gaat dat trucje niet op. Alles wat jij op papier zet, kan letterlijk zo worden gekopieerd. Dat MAG natuurlijk niet, maar het gebeurt wel. Het enige dat je daar tegen kan doen is er overduidelijk op zetten dat het niet mag.

Ik doe dat altijd met mijn haakpatronen. Niet dat het echt helpt - kopers zijn kopers, jatters zijn jatters - en dat je ook echt succesvol stappen kunt ondernemen tegen iemand die het toch doet - dat kost bergen tijd en geld - maar het is in elk geval volledig duidelijk. Er zijn namelijk ook mensen die niet eens WETEN dat het diefstal is.

Ik weet niet wat voor soort teksten je schrijft en waarom ze zoveel gekopieerd worden en of daar financiële consequenties voor je aanhangen, maar zelf heb ik gemerkt dat het illegale kopiëren van mijn werk prima werkt als reclame voor mensen die WEL bereid zijn (meer) van je te kopen, terwijl je aan de jatters zelf toch nooit iets verkocht zou hebben. Daarom maak ik me er tegenwoordig niet meer zo druk om. En publiceer ik gewoon niet meer in het Nederlands.

Wat je ook probeert en wat je er ook op zet en hoe je het ook beschermt, het blijft zoiets als een patent in China : volstrekt waardeloos. Meer naarmate downloaden en kopiëren steeds normaler worden en zelfs maatschappelijk geaccepteerd lijken (vooral in Nederland, want Holland loves Gratis).