is het mogelijk dat een virus bestanden verwijdert?

Een vriend zei dat sommige bestanden zijn verwijdert door een virus.
dus mijn vraag is of dat kan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat kan zeker

Antwoorden (2)

Dat kan zeker !

De meeste virussen doen dat echter niet !

Zij zetten er liever een paar bestanden bij, of passen bepaalde bestanden aan om zo beter te kunnen functioneren.

Bestanden die verwijderd worden kunnen opvallen. Een virus wat opvalt loopt de kans verwijderd te worden waarna het zich niet verder kan verspreiden. Het is dus in het belang van de meeste virussen de computer zo normaal mogelijk te laten functioneren.

De virus-scanner (!!!) haalt wél vaak bestanden weg. Wanneer een bestand besmet is wordt het door de scanner, al naar gelang de instellingen en de mogelijkheden óf gerepareerd, óf in een 'kluis' opgeborgen, óf gewoon gedelete.

Kijk de log-files van je scanner eens na, of kijk eens naar de kluis van de scanner vaak vindt je daar je (besmette !) bestand terug. Wat je met dat bestand moet doen.... ? Tja, daar hoort de scanner je over te informeren.
Virussen worden gemaakt door mensen die computers willen hacken om zo achter jouw gegevens te kunnen komen. Om dat voor elkaar te krijgen worden allerlei trucs uit de kast getrokken. Een van de trucs is inderdaad het verwijderen van bestanden van jouw computer. Ook kan het voorkomen dat bestanden worden toegevoegd. Een goede virusscanner is daarom erg belangrijk. Zeker als je veel op internet zit en daar regelmatig dingen download is de kans op een virus of een ander stukje schadelijke software groot. Een gratis anti-virus programma vind je bijvoorbeeld via de volgende link: