Kan het zijn dat als je via iphone op internet gaat via 3G, je ip-adres in de middag anders is dan in de avond terwijl je wel in zelfde kamer bent?

Ok lang verhaal, ik vermoed inbraak op mn G-mail account(en ik weet ook wie:( ) Nou zag ik via 'recente activiteiten' bij g-mail dat er vanmiddag is ingelogd met een vreemd IP-adres. Vooral het tijdstip doet me vermoeden dat ik het niet ben geweest. Het rare is ook dat het IP-adres soort van geheim is, kan geen locatie zien, en niet zien via wat voor provider er is ingelogd(kan ik wel zien bij de andere Ip-adressen die er staan). Nou zou er toch een kleine mogelijkheid zijn geweest dat ikzelf heb ingelogd op mn gmail op Iphone(en het niet meer weet). Ik heb zojuist via 3G op mn Iphone gekeken via zo'n zoeksite wat mn IP-adres is.. Dit is niet hetzelfde als het Ip-adres van het verdachte tijdstip vanmiddag! Ook is het nu niet geheim(locatie kan ik zien op kaartje, en er staat bij dat het via Iphone is) Kan het toch zijn dat als ik het het zelf ben geweest, dat het IP-adres vanmiddag anders was dan vanavond?(terwijl ik in dezelfde kamer was en beide keren via Iphone op 3G ging) Sorry lang verhaal, en ben nogal een computer-leek:p

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, dat kan en gebeurt heel veel vaak. Je hebt dan zoals dat heet een dynamisch ip adres, de provider houdt wel bij wie welk adres wanneer heeft gebruikt. Als je denkt dat je gehackt moet je wachtwoord veranderen en two step verification inschakelen, dan moet je via je telefoon de inlog goedkeuren. Mocht je echt gegronde reden om aan te nemen dat je gehackt bent, dan kan je ook aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aanvullend: zelf heb ik Vidafone en hanteren ook dynamische ip adressen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
IMAP is het alternatief voor POP3
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
IMAP is inderdaad een protocol om mail uit te wisselen tussen de server en de client (bijv. een pc, iPhone en etc.). IMAP synchroniseert de gegevens, waar POP3 de gegevens van de server haalt. IMAP zorgt er voor dat jij de berichten op je iPhone ophaalt (lokaal wordt een kopie opgeslagen), terwijl ze ook op de server blijven staan. Hierdoor kan je gmail berichten ook lezen als je inlogt op gmail.com.
POP3 was vroeger nuttiger dan nu, vroeger had je e-mailadres nogal lage limieten (denk aan 20MB) en was het handig je mailgegevens op te halen. Tegenwoordig is daar geen of minder behoefte voor, dus is IMAP handiger. Staat er verder nog iets bij?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"ok, dank voor....gmail via een laptop" -> ja, opzich kan dat wel lijkt mij, maar dat is afhankelijk hoe de data (de mails) worden binnengehaald. "Kortom: kan .... ‘details geheim’ zijn ...vanavond niet? terwijl ik ... dezelfde kamer ben?" -> vreemd, maar ik durf hier geen antwoord op te geven, daarvoor weet ik helaas niet genoeg hierover. Eerlijk gezegd durf ik de vraag of je gehackt bent niet te beantwoorden. Het antwoord op je hoofdvraag, of het kan dat je IP adres verandert onder dezelfde omstandigheden, is wel beantwoord. Dat kan, dat noemen ze dynamische IP adressen. Je onderliggende vraag of je gehackt bent blijft dan helaas open staan. In elk geval heel veel succes. Ondertussen doe je er goed aan een nieuw wachtwoord in te stellen en two-step verification in te stellen.