Ik wil een website beginnen met het verkopen van anti-virus software, is dat mogelijk zonder kvk?

Hallo,

Ik wil een website beginnen met het verkopen van anti-virus software.
Ik wil tussenhandelaar worden(goedkoop inkopen, duurder doorverkopen).
Alleen ik ben minderjarig moet ik daarvoor ingeschreven staan bij de KVK?
Want, ik verwacht namelijk niet meer dan 1300 euro per jaar winst te maken. (wat geloof ik een limiet was)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
ronron1212
9 jaar geleden
heb je toestemming van je ouders?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
euh mag ik vragen, hoe oud ben jij dan dar98?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16, en waarvoor moeten mijn ouders dan garant staan?
ronron1212
9 jaar geleden
Je ouders zijn overal voor verantwoordelijk op jou leeftijd zij bepalen of jij dat wel mag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar hebben jullie ook antwoord op mijn vraag?
ronron1212
9 jaar geleden
Geef ik toch je ouders zullen eerst toestemming moeten geen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar hoef ik dan niet ingeschreven te staan bij het kvk?
ronron1212
9 jaar geleden
ook daar moeten je ouders toestemming voor geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dach dat je tot een bepaald bedrag belangstingvrij mocht verdienen?
tinus1969
9 jaar geleden
In aanvulling op bovenstaande, om misverstanden te voorkomen:
als minderjarige ben je NIET 'handelingsbekwaam'. Je mag niets kopen/verkopen.contracten afsluiten etc. Strikt genomen mag je nog geen patatje oorlog kopen zonder toestemming van je ouders.
Er is een uitzondering in de wet die wel dat patatje oorlog regelt (je mag dingen kopen die gebruikelijk zijn voor minderjarigen), maar een onderneming valt dat NIET onder. Als je dus software verkoopt, dan is de hele koopovereenkomst nietig -hij bestaat niet, want jij mag dit soort dingen als minderjarige niet verkopen.
tinus1969
9 jaar geleden
Om ook even over na te denken:
Onder NL recht ben jij als tussenhandelaar/wederverkoper verantwoordelijk voor de kwaliteit van geleverde materialen. Als er dus iemand problemen heeft met zijn antivirus-software, ben JIJ degene die het probleem moet oplossen, en ben jij ook verantwoordelijk voor geleden schade. Voor dat risico moet je je ook adequaat verzekeren -anders kun je behoorlijk het schip ingaan.
Zelfs al blijkt dat je niet hoeft op te draaien voor schade, een uurtje advocaat om naar zo'n probleem te kijken is bepaald niet goedkoop.

Antwoorden (3)

Als je twijfelt of je je moet inschrijven kun je het beste contact opnemen met de Kamer van Koophandel bij jou in de buurt. De KVK beschouwt sommige omzetten als een hobby in plaats van een bedrijf. Onder de 18 jaar mag je niet in je eentje een contract ondertekenen als het gaat om ondernemingsactiviteiten. Dit brengt nogal wat problemen met zich mee omdat de KvK een minimumleeftijd van 18 jaar hanteert. Verder is toesteming van de ouders nodig. Wanneer je als minderjarige zonder de toestemming van je ouders rechtshandelingen verricht, dan zijn deze vernietigbaar.

Vanaf het moment dat je deelneemt aan het economisch verkeer ben je verplicht je bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Doe je het niet, dan bega je een economisch delict.

De belastingdienst heb je nodig voor het BTW nummer. Door je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel, word je automatisch aangemeld bij de Belastingdienst. Zodoende hoef je jouw onderneming niet apart aan te melden bij de Belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hoeft je niet nu al in te schrijven bij de KvK, je kan je website eerst starten. Met een kleine bijverdienste ben je voor de wet niet meteen ondernemer. Hou wel duidelijk bij wat je inkomsten en uitgaven voor je werk zijn. Blijkt het later vanwege de hoogte van het inkomen voor de wet toch een onderneming te zijn dan mag het bedrijf ook met terugwerkende kracht worden aangemeld. Tot die tijd valt het onder "resultaat uit overige werkzaamheden".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens de wet heeft u een onderneming als u zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. In de praktijk is het soms lastig om precies te bepalen wanneer er sprake is van een onderneming.

Wil je wel zeker weten dat je goed handelt, schrijf je dan gewoon in bij de KvK.
Ook als minderjarige moet je zeker ingeschreven staan bij de KvK (zelf ben ik ook ingeschreven). Over de 1300 euro moet net zo goed BTW worden betaald (enkel geen inkomstenbelasting).

Inschrijven kost sinds 15 februari 50 euro (eenmalig).

Groet,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
over 1300 euro hoeft geen btw te worden afgedragen aan de fiscus. dat valt onder de kleine ondernemingsregeling je krijgt dus ook geen btw terug.