1 geaard stopcontact, 2 beveiligde stekkerdozen nodig pc, randapp. Hoe?

Doorlussen vanuit 1e hoofd doos die standbye staat naar 2e uitzetbaar. OF
Splitter plaatsen op geaard stopcontact en beide eigen contactdoos.
Wat is veiliger, handiger?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Qua veiligheid maakt het niet zo heel veel uit. Uiteindelijk loop alle stoom via 2 draadjes; die in het stopcontact in de muur.

Maar wanneer je dat even buiten beschouwing laat dan is het beter alles parallel aan te sluiten (gesplitst dus)
Wanneer je de stekkerdozen in serie aansluit moet de eerste doos ook de stroom van de tweede zien te verwerken. En dat wil je voorkomen. Zeker wanneer je ook nog eens goedkopere dozen hebt met dunnere koperdraden intern.

Let wel op met splitters. De ouderwedse 3-weg stekkers hebben soms hele andere gevaren doordat je de stekker verkeerd in het contact kan stoppen. Hierdoor kan 1 deel van de stekker in de 3-weg, terwijl de andere poot erbuiten terecht komt. Op die poot kan dan spanning komen te staan terwijl je er ook je met vingers aan kan komen. En da's niet fijn !

Maar uitgaande van degelijk materiaal is de gesplitste optie dus veiliger !

Toegevoegd na 7 minuten:
PS: op een stekkerdoos staat altijd hoeveel Watt er op aangesloten mag worden. Bij een serie-aansluiting moet je de wattages aangesloten op de tweede doos optellen bij het gebruik van de eerste doos.

Bij de gesplitste dozen mag je de dozen individueel berekenen.

In beide gevallen mag de gezamenlijke belasting nooit meer zijn dan voor het stopcontact is toegestaan.
Wanneer dat stopcontact het enige op de groep is en deze is afgezekerd met 16A mag dat theoretisch 3520 W zijn, maar deze situatie is zeldzaam.
Ik zou voor een enkel stopcontact niet hoger gaan dan zo'n 500 W. Hangen er nog meer zware apparaten op dezelfde groep, dan nog minder.