Moet ik Firewall uitlaten of inschakelen?

Sinds de update naar windows 8.1 krijg ik telkens de melding dat de firewall is uitgeschakeld. Ik kan echter niet vinden waar ik hem dan weer moet inschakelen.
En waar dient deze precies voor? Zou het beter zijn om hem weer in te schakelen of kan dat uitblijven?
Ik krijg de melding van mccafee, waar ik overigens heel vaak onbegrijpelijke meldingen van krijg. Kan ik deze verwijderen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Een firewall is een belangrijk onderdeel van de beveiliging van je computer. Deze moet je dus absoluut INschakelen !

Je computer heeft van zichzelf een open verbinding met het internet (mits op het internet aangesloten, uiteraard)
Stel je verbinding even voor als een kasteelmuur met allemaal (duizenden) poorten in die muur. Al die poorten staan in principe open. D.w.z. iedereen, goed of kwaad, kan zo in en uit je kasteel lopen. Je kostbaarheden zullen al snel zoek zijn.

Een firewall is een soort poortwachter die alle deuren op slot doet en alleen die poorten open zet waarvan de kasteelheer zegt dat hij de mensen (lees: data) die door die poorten gaan vertrouwt.

En daar zit het moeilijke... JIJ bent die kasteelheer !
JIJ zult aan moeten geven welke programma's met welke data het internet op mogen.
Meestal ga je uit van een situatie dat alles dicht staat. Een programma dat het internet op wil zal zich bij de firewall melden. Wanneer de firewall het programma nog niet kent, dan zal deze aan de gebruiker vragen of het programma toestemming krijgt. De gebruiker zal dit (tijdelijk) wel of niet toestaan.

In het begin krijg je dus veel meldingen en van elk ervan zul je na moeten gaan of het terecht is dat een programma het internet op wil. Soms is dat overduidelijk. B.v. je browser en je mail moeten absoluut het internet op. Maar wanneer het kladblok plots het internet op wil dan gaan alle seinen op rood. Die heeft daar niets te zoeken.
Om het nog ingewikkelder te maken zijn er ook nog bepaalde systeem programma's die relatief onzichtbaar zijn, maar wel het internet op moeten. Denk b.v. aan een service die je klok gelijk zet met de atoomklok ergens op het internet. Of een programma wat op updates controleert.

Maar wees gerust, na een tijdje 'kent' je firewall steeds meer programma's en zal je dus steeds minder vaak lastig vallen. Bovendien wanneer je de ingebouwde firewall van Windows gebruikt, dan is die al voor een deel voorgeconfigureerd en zal je over een aantal zaken al bij voorbaat niet lastig vallen.

Je firewall inschakelen doe je zo:
(zie reaktie... mijn tekstruimte is op...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
1.Open Windows Firewall door te klikken op de knop Start en vervolgens op Configuratiescherm. Typ firewall in het zoekvak en klik vervolgens op Windows Firewall. 2.Klik in het linkerdeelvenster op Windows Firewall in- of uitschakelen. Als u om het beheerderswachtwoord of een bevestiging wordt gevraagd, typt u het wachtwoord of een bevestiging. 3.Klik op Windows Firewall inschakelen onder elke netwerklocatie die u wilt beveiligen en klik vervolgens op OK. Als u wilt dat de firewall communicatie voor alle programma's onmogelijk maakt, inclusief de programma's waarvoor u communicatie via de firewall eerder had toegestaan, schakelt u het selectievakje Alle binnenkomende verbindingen blokkeren, inclusief verbindingen in de lijst met toegestane programma's in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het gevonden, ik kan in of uitschakelen aan de linkerkant alleen niet aanklikken? zelfs na opnieuw opstarten. Hoe los ik dat op?
Poet
10 jaar geleden
Ozewiezewoze: Superuitleg over firewallen! dikke + prrtstift: mogelijk heeft Macafee de controle over firewall overgenomen. Dan moet je in Macafee de firewall inschakelen. Ik heb dat ook met mijn veiligheidssoftware G-data. In de windows-firewall kun je deze niet in of uitschakelen en er staat: "deze instellingen worden beheerd door ..G-data."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan helemaal het programma niet in, het meld dan mijn abonnement is verlopen. Deze stond al standaard op de laptop toen ik deze kocht. Doe ik er goed aan dan gewoon het hele programma te verwijderen en zelf de firewall in te schakelen? Ik heb wel een virusprogramma van avast erop staan. Ik ben echt geen computerpersoon haha.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Mmm... is zit een beetje met de vraag welk programma je met 'het programma' bedoeld. De firewall van Windows zelf is standaard aanwezig en zou niet over abonnementen moeten zeuren.
Ik neem daarom aan dat je blijkbaar op McAfee doelt. Dat is inderdaad betaalde software die regelmatig als voorgeinstalleerd op een computer/laptop wordt verkocht. Je staat hier zelf voor de keuze: betalen of niet. Betaal je dan behoud je op zich een goede firewall en een anti-virusprogramma actief en up-to-date op je computer.
Betaal je niet, dan is het inderdaad verstandiger om heel McAfee te verwijderen, maar dan moet deze wel vervangen worden door andere software die voor anti-virus en een firewall zorgen. De Microsoft Windows firewall op je computer is gratis en goed. Het enige nadeel is dat er heel vel computers met dit programma uitgerust zijn waardoor het voor hackers een gewild doelwit is. Maar dat risico lijkt in de praktijk wel mee te vallen. Gratis virusscanners zijn er ook te vinden. AVAST, AVG en Avira hebben gratis versies. Die zijn wat minder goed. Met name reageren zijn vaak wat minder snel op nieuwe virussen. Ook wordt je wat vaker lastig gevallen met reclame. Ze willen (uiteraard) graag dat je naar hun betaalde variant overschakelt. Als 'hollander' neem ik persoonlijk genoegen met de gratis variant, maar dat is een kwestie van afwegen welk risico je bereid bent te lopen. Helemaal geen virusscanner of firewall is overigens sterk af te raden ! Niet alleen je computer loopt gevaar, maar mocht een hacker er in slagen je via je computer je bankrekening te plunderen dan ben je je geld kwijt ! De banken zijn sinds 1 januari streger geworden en vergoeden is zo'n geval niets meer !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je hulp! Ik heb indmiddels McAfee verwijderd, de avast antivirus erop gezet en de firewall aangezet. Ik krijg in ieder geval geen meldingen meer en het lijkt nu allemaal prima te werken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Super !!! :-)