heb ik een virus op me Android?

Ik krijg sinds kort pop up reclame meldingen op me telefoon. En af en toe ook 1 die zegt dat ik een virus heb. Als ik op die laatste klik ga ik naar z'n website waar je een dienst kan afnemen maar kost 5 euro per week. Die onzin.
Lijkt me niet echt dat dat iets tegen dat 'virus' is.
Ik heb een stuk of 3 virus scanners los gelaten op me telefoon maar niets gevonden. Ook een app die reclame pop-ups opspoort en die vind ook niets.
Toch maak ik me echt zorgen. Ik weet niet hoe ik eraan en vooral hoe ik er vanaf kom!
heeft iemand dit ook gehad!? En hoe ben je er vanaf gekomen?
Het is een Android telefoon (Sony experia)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
heb je dit op meerdere websites? of alleen op een bepaalde?
en je kunt er beter niet op klikken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de meldingen gewoon opeens. En soms is dat rreclame voor een app en soms die melding. Ik klik altijd weg maar ik kreeg die virus melding voor de 3de keer dus dacht ik klik er eens op want zag eruit als een melding van Android zelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb je al je telefoon terug gezet op fabrieksinstellingen? Normaal gesproken gaat dan alles weg, dus misschien ook wel dat virus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat heb ik nog niet gedaan. Was beetje me laatste optie want dat is zoveel gedoe, back-up maken enzo heb dat eerder gedaan.
Maar als hier geen andere oplossing komt ga ik dat wel doen ja.

Antwoorden (6)

Net zoals op een gewone PC of laptop kun je naast virussen ook Malware binnenhalen. Om te voorkomen dat je Malware binnenhaalt kun je het beste alleen via de Google Play je apps downloaden. Daarop wordt alle software eerst gecontroleerd, wat iets meer garantie biedt dat je geen ongewenste zaken binnenhaalt.
Het gaat dus vermoedelijk om Malware en niet een echt virus. Er bestaat ook Malwarebytes voor Android. Met dat programma kun je proberen de Malware te verwijderen.

Toegevoegd na 47 minuten:
Jammer dat het in dit geval niet is gelukt met Malwarebytes. Er bestaan meerdere Malwareverwijderaars. Je kan nog een poging wagen met een andere anti malware app. Soms wordt nieuwe Malware niet meteen herkend. Je kan ook een volgende update van je anti virus en malware apps afwachten. Terugzetten naar fabrieksinstelling kan altijd nog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik download elke app die Google play.
Ik ga het eens proberen wat je zegt. Ik hoop dat het werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen malware gevonden helaas.
Waarschijnlijk staat er een sterrentje in je notificatie balk, naast al die reclames. Dit komt door een app die je hebt gedownload.
Er zijn meerdere manieren om dit op te lossen:

1. download Adblock Plus, die zorgt dat de reclame er niet meer door komt.
- Dit is de inefficiënte manier.

2. download Addons Detector.
- Na het downloaden moet je de app installeren.
- Open de app.
- Klik op Scan.
- Klik op Addons nadat de scan is voltooit.
- Vervolgens zet je de Filter op: Push Notificaties.
- de App(s) die daar staat/staan zorgen voor de reclame.
- Verwijder de apps die de Push Notificaties addon gebruikten.
- Voer stap 3 uit en doe een scan.

Als de Addons Detector app vast blijft staan bij het scannen op een app, moet je nog een keer op scan drukken.

3. Zorg altijd dat je een virus scanner hebt. Ik raad Avast! aan, is een goede virus scanner.

Als het goed is ben je nu van de reclame af.

Succes!

Ps. Er zijn Apps die de Push Notificaties wel goed gebruiken, maar dat zijn er niet veel.
(Pantheon) is er één van, die misbruikt de Push Notificaties niet.

Push Notificaties is niet het zelfde als een notificatie in de notificatie balk zetten! Dat kan elke app
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn echt pop ups niet in mijn notificatiebalk.
Ik heb allebei de apps maar doen niets :( thanks voor je antwoord toch!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je gescaned?
wat voor android versie heb je?
Wellicht kun je malwarebytes mobile eens proberen. Ik gebruik zelf Malwarebytes op mijn mobiel en ook mijn PC trouwens. Echt een aanrader!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is vast en zeker gewn virus meestal krijg je van die reclame van een app kijk wat je als laatst geinstaleers heb en probeer dat te verwijderen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sinds wanneer heb je het??

Ga even naar instellingen, applicaties, en sorteer op datum.

Dan kan je zien wat je rond die tijd geinstalleerd hebt. Vaak is het gewoon een app die dat soort dingen naar voren laat komen.

Ik gebruik zelf net als hierboven in het antwoord Addons detector, normaal een goede app, die vind bij mij al dat soort dingen wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer eens je cookies te wissen. Heb het ook wel eens gehad en ik meen dat het door een cookie kwam destijds. Voor malware/adware dat daadwerkelijk is geinstalleerd doet Malwarebytes wat het moet doen. Althans, dat is mijn persoonlijke ervaring.