Mag je zelf criminelen op sporen via het internet ?

Tot hoever mag je gaan zo dat je hem met je bewijs stukken naar de politie kunt gaan?

Net zoals Alberto Stegenman doet van Undercover in nederland.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang je de wet niet overtreedt, mag je veel.

Antwoorden (2)

Ja. Je mag alle openbare bronnen raadplegen om iemands gedrag in kaart te brengen.
Je mag niet iemands facebook of email hacken om zo bewijs te vergaren. Maar als jij op internet een foto ziet van iemand die bezig is een auto open te breken, dan mag j die foto gebruiken als ondersteuning van bewijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook als je ineens op een chat in aanraking komt met een pedofiel of handel of andere criminele dingen dan proberen uit te spelen zo dat je genoeg bewijs hebt om aangifte te doen voor poging tot kinder misbruik of gedachte's En hoe ver mag je gaan en waar moet je op letten ? Omdat er zoveel fouten personen actief zijn op het internet en de politie de handen vol heeft en aangifte's op een stapel maar blijven liggen en met de hulp van andere om deze mensen op te sporen en bewijzen te verzamelen. Bijvoorbeeld voor doen als een jongen of meisje van 14 op een chat en zodra een iemand afspreekt die verkeerde dingen van plan is aan te geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen en verdenking en sluitend bewijs.
Wie stelt, die bewijst, dus als je iemand verdenkt van iets crimineels, moet je daarvan het redelijke bewijs kunnen leveren. Stel dat je denkt dat je buurman iets illegaals doet op internet dan kan je bewijs verzamelen door screenshots of door andere manieren van vastleggen van wat je ziet. Dan moet je ook nog bewijzen, of minstens een redelijk vermoeden hebben, dat het inderdaad je buurman is die je op internet bezig zag. Een nickname is nog geen bewijs, je moet aanvullende info zoeken en vinden om aan te tonen dat het hem inderdaad is. Vind je op een site een hele foute foto van je buurman waarop hij iets dot wat verboden is, dan heb je al gelijk een sterk bewijs in handen waarmee je naar de politie kunt gaan. Het stiekem opnemen van beeld of geluid in een niet openbare ruimte, door bijvoorbeeld een camera in het huis van je buurman te plaatsen, is illegaal. Daarmee is het bewijs onrechtmatig verkregen en kan het niet gemakkelijk als bewijs dienen. Dat hangt ook wel weer van de aard van het misdrijf af. Als ik in andermans huis stiekem film en toevallig een moord vastleg waarop de dader te zien is, zal de politie van de beelden toch gebruik maken.
Je mag op alle manieren bewijs vergaren tegen een persoon mits je zelf geen wetten overtreed.
Zoals hacken iemands auto open breken en zijn koffer door zoeken.

Maar ligt document of iets anders bijvoorbeeld in het zicht en leest het en maakt foto is hier vaak niks strafbaars aan. Tenzij een van zovele weten die weer verbied zoals zijn stukken van advocaat of zo .

Maar veder kan en mag veel, sterker nog je maak vaker meer als agent.

Zo kan je uitgeven voor iemand anders in chatbox en iemand wat proberen uit te lokken tot iets . Denk hier bij wel om dat je zelf indekt zodat als toevallig een opsportingsbevoegdpersoon in de chatbox zit jij straks niet aangeklaagd wordt voor iets wat je niet gedaan hebt. Dus kijk hier erg mee uit, meldt bijvoorbeeld dat jij vermoeden hebt dat ... en dit van plan bent te doen .... . Een agent zal dit in meeste gevallen afraden.

Bewaar ook in alle gevallen alles wat je hebt gedaan, en houdt logboek bij.

Noteer wat je hebt gevonden dus slechte dingen, maar ook de goede dingen van persoon die een feit juist tegen spreken dit maakt dat als opgegeven moment naar politie/justitie stapt je sterker staat.